Leta efter en nål i en ”höstack”

VW Golf Variant TDI är som en höstack. Jag vet inte hur många personer som fick lägga pannan i djupa veck innan det gick att få en förklaring till varför hastighetsmätaren inte rörde sig ur fläcken trots gasen i botten.

Det saknades inte förslag på vad som kunde vara fel. Jag testade också några av förslagen. ”Kompetent” personal vid märkesverkstad i Växjö rekommenderade byte av sensor, vilket inte gav något resultat. Nästa steg i felsökningen fokuserades på hastighetsmätaren och byte av densamma, vilket också krävde omkodning av bilnycklar. Inte heller detta gav något positivt resultat, hastighetsmätaren förblev helt orörlig. En gedigen handbok från Haynes införskaffades, men inte heller här gick det att hitta några svar på mina frågor.  Till slut, för att göra en lång historia kort, så började jag själv leta och ”mecka”. Genom en kompis, som har en bilverkstad, fick jag fram ett schema över bilens el- och säkringssystem. Då kunde jag se att en säkring som var kopplad till bakljuset också hade koppling till hastighetsmätaren. Detta går inte enkelt att utläsa. När jag bytte säkringen, så fick jag till slut fart på mätaren och bakljuset. Det blev en lång felsökningsresa, med inledande tilltro till ”expertisen” och deras tjänster till en kostnad av ca 2.000 kr. Till detta kommer mina timmar, telefonsamtal och mil längs vägarna för att kommunicera och koordinera. Säkringen kostade någon krona.

3 thoughts on “Leta efter en nål i en ”höstack”

    • Hej Jimmy! Nej jag kommer inte ihåg vilken säkring som byttes, min man gjorde det. Det jag minns är att det är samma som bak eller backljuset. Den aktuella säkringen är döljs i en annan. ;-). Byt de säkringar som är ur funktion? Hälsningar Anneli

Kommentera

