Vintermeny

I dag la vi ut ensilage till Rådjuren. Vi har pratat om det i över en vecka. Så kom Åke med en säck som jaktlaget sponsrar. Rådjuren ska också få pellets. Hittills har de varit flitiga gäster i rabatten, där flera växter inte hann bli tillfixade före det att snön kom. Innan dess hade det regnat, dag ut och dag in, och jag väntade på en dag med solsken.

Det känns helt ok att rådjuren hittar något att äta som är relativt lätt tillgängligt. En eftermiddag såg jag ett rådjur smyga sig fram mot rabatten, skrapade och kom åt några blad. Inte långt från rabatten står ett nyplanterat körsbärsträd som planterades på min födelsedag. Presenten blev en överraskning och något som jag önskade mig. Vi planterade det tillsammans och det kändes som en symbol för vår gemensamma resa, att visa omsorg, njuta och glädjas åt.

När snön smälte bort i våras, så fortsatter vi att mata småfåglarna. Vi fortsatte även när det blivit barmark och det började grönska. Vad skulle fåglarna kunna hitta att äta eller äta av, även om det nu inte längre låg någon snö på marken. Det mesta av växtlighet och djurliv var fortfarande slumrande. Det var fortfarande kallt och t ex fruktträden blommade inte förrän i slutet av maj månad.

Egen tillverkad ”lunchlåda” till småfåglarna,                                                                               liten lerkruka som rymmer en liten talgboll

Det är inte bara maten vi tänker på. Småfåglarna har också blivit ett trevligt sällskap och det känns kul att få se olika arter som hittar fram till fågelbordet, försöka identifiera dem med hjälp av fågelboken. Ibland träffar jag rätt och några gånger har jag inte alls haft rätt, vilket jag har fått klart för mig när familjens ”ornitolog”, enkelt och utan att titta i någon fågelbok, har kunnat examinera mina fynd. Fågelbordet var tomt på solrosför några enstaka veckor under sommarmånaderna.

I september började vi mata kontinuerligt och om vi missar, inte stiger upp i tid, så kommer småfåglarna och sätter sig på fönsterspröjsarna och knackar försiktigt både in till sovrummet och köket. Då är det inte längre förhandlingsbart, fröer fylls på och sedan börjar en fantastisk föreställning.

 


Kommentera

