Vildsvinen en utmaning

 

 

Vildsvinen har blivit en utmaning för vår ”mänskliga hjärna”, spännande och roligt på samma gång. Jag blir full av skratt när jag kommer på hur listiga de kan vara och att jag framför allt inte har föreställt mig detta.

När jag gick en runda för att titta till foderautomaten så såg jag att den var tom. Majsen som skulle ligga som en liten pelare ner mot spridaren syntes inte till. Först kollade jag om flödet hade hakat upp sig. Men behållaren var tom, hur hade detta gått till??? 20 kg majs på mindre än en månad innebar att det i genomsnitt hade spridits något mindre än 1 kg varje dag??? Jag försökte få en bild av hur mycket som kunde ha gått åt med den inställning vi hade gjort, max ett halvt kilo per dag. 20 kg skulle räcka minst 40 dagar!!!

Jag började söka i tankarna. Den spridare vi nu har är utrustad med ett galler som skulle hindra fåglar från att äta av majsen. Jag minns när vi installerade den och såg då framför mig pelaren av majs som låg mot spridaren. Hur stabil kunde denna pelare vara och tog tag i ställningen som bar upp foderautomaten. Några av de sista majskornen började ”dallra” när jag ryckte tag, hmhmhm. Sedan kom jag att tänka på att vi hade ställt ställningen på några plattor och såg då hur ställningen hade flyttats bort från dessa. Nu kändes det som om om pusselbitarna började falla på plats. Medvetet eller omedvetet hade det fallit ut fler majskorn när grisarna hade varit vid automaten och ätit. När de hade lekt eller bråkat, så stötte de till ställningen och majs trillade ut. I min tanke kändes det som om det som från började kanske bara hade varit en tillfällighet, nu hade blivit en medveten aktivitet hos matgästerna för att fylla på ”tallriken”.

Kommentera

