”Domherrar” – både hane, hona och ungfåglar

Idag vid frukosten kunde jag räkna till 8 domherrar vid fågelbordet. Vi har sedan den första snön föll i oktober haft denna vackra fågel – både hane, hona och ungfågel – som mer eller mindre stadigvarande besökare. Bara det är otroligt härligt :).

Jag minns bara detta från ”barndomen”. Allt fler beskriver hur sällsynt denna fågel blivit, att den på sin höjd har kunnat dyka upp något enstaka tillfälle i januari – februari månad för att gästa något fågelbord, om det varit kallt eller legat snö någron längre tid. Janne skrattade åt min iver och mina rapporter. Han påminde mig om att detta kunde vara ett ålderstecken. Jag lyssnade inte på honom. Istället njöt jag av en lycksalig känsla i kroppen. Varför och hur har jag absolut ingen aning om mer än att jag fördjupade mig i fåglarnas färger allt från den djupt röda till den sidenmatta gråbrunröda färgen på brösten, teckning och balansen. Nu kändes det också som riktig vinter och julstämning, kanske ligger Jenny Nyströms bilder och julkort någonstans och manar fram förundran över hur stämningsfullt livet kan vara med plats för både människa, djur och natur.

Kommentera

