”I-fån”

Igår gjorde vi äntligen slag i saken och köpte en ”I-fån” – Apple iPone 4 32 GB – även om den yngre generationen ibland ger uttryck för att vi gamlingar ska hålla oss – om inte till den fasta telefonen – så till en enkel mobiltelefon. 🙂 🙂

Men skam den som ger sig, nu börjar ett nytt äventyr med upptäckter av häftiga ”appar” och tjänster som underlättar i vår vardag, ökar vår frihet och avlastar ”arbetsminnet”.

Vi blev faktiskt imponerade av Telenor som gav en leveransgaranti. Inom 4 veckor skulle vi få vår ”I-fån”, om inte detta löfte kunde hållas skulle Telenor bjuda på en avgiftsfri månad tills den blev levererad. Ingen annan försäljare och ”butik” hade erbjudit ett sådant tydligt leveransansvar. Däremot känns fortfarande Telenors medarbetare och försäljare  som kommunicerande ”robbertar”, även om vi i vår relation med Telenor varit i kontakt med trevliga och tillmötesgående personer. En och annan kontakt har känts som det  motsatta, öronen fullproppade med hörselskydd, ingen ingång alls.

Det kändes också som om Telenor kunde erbjuda – det för oss – mest intressanta abonnemanget genom t ex tjänsten passport. Däremot har vi lärt oss från tidigare köp att kolla upp avtalet och att omgående ta kontakt med försäljaren för att reda ut frågeställningar. Vi hittar inte just nu att det ingår fri surf, hur uttrycks detta i avtalet? Vi hittar en rad om datatrafik (GPRS och 3 G) 15 kr/MB. Just nu väntar Janne på att bli uppringd av försäljaren som vi gjorde upp avtalet med i Telenorbutiken.

– Försäljaraen ringer och förklarar att i alla Telenors Pottabonnemang ingår fri-surf. Janne frågar var kan jag läsa det du just nu beskriver i avtalet eller beskrivning av pottabonnemang? Kan vi få det som försäljaren beskriver muntligen nedtecknat i ett mail? Vi litar på försäljaren men i framtida kontakter med Telenor gäller det att kunna hänvisa till skriftlig information som grund för avtal om tjänst. Så ser våra erfarenheter ut inte enbart i förhållande till Telenor utan som kund. Detta är  inte helt enkelt för försäljaren men personen är tjänstvillig och letar upp i den interna informationen – kunddokumentation över tjänster och priser (ej samma som går att läsa på mina sidor) – och lovar maila ett utdrag till Janne. Försäljaren berättar också att det är flera kunder som har frågat efter ett förtydligande om just den fria surfen. Som kund berättar Janne att jag återkommer till dig tills dess att jag förstår avtalet, att det uttrycker det vi har uppfattat att vi har kommit överens om och att det känns bekvämt.

Vi får mailet och kan fortfarande inte med tydlighet som gör att det känns bekvämt för oss utläsa att fri surf ingår, vad menas med fri surf? Finns det någon tidsgräns för hur länge den är avgiftsfri och datamängd som ingår i fri surf? Nya frågor formuleras till försäljaren. Vi jämför avtal som vi fick med oss från butiken, intern kunddokumentation från försäljaren, information om abonnemang på Telenors hemsida och Mina sidor. Vi söker också information om abonnemanget på hemsidan och hittar då den information som försäljaren gett oss i butiken. Tyvärr saknas det kopplingar vad gäller beteckningar, begrepp och tjänstebeskrivningar som vi önskar i samtliga dokument som vi nu gått igenom. Vi avslutar vårt mail till försäljaren som vi hittills har haft en bra kontakt och samarbete på följande sätt:

Ur ett kundperspektiv så saknar vi kopplingar mellan information på ”hemsidan”, avtal som vi fick med oss från butik, information om abonnemang på mina sidor och det underlag som du mailade oss. Få begrepp/beteckningar på tjänster återkommer i avtal/underlag osv. Din tanke att skippa hemsidan verkar vara väl genomtänkt! Nu har både du och vi fått lägga tid på sådant som vi skulle kunna slippa om information och kommunikation utfformas efter människor behov!

Vi önskar dig en bra dag!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s