Lycka – ”Change your mind”

Jag har ganska länge känt mig dragen till och nyfiken på andra tankesätt och ”medvetanden” än de som jag kan uppleva ryms inom västerländsk tradition och praktik.

Det har känts som en längtan och nyfikenhet som jag inte riktigt har förstått. Mitt sökande har inte gått att formulera i tankar och ord.

Nu har jag inte bara kunnat prioritera mitt sökande, utan det har också blivit en förutsättning (en form av medicinsk rehabiltering) för att jag ska återfå min hälsa efter det att min stress- och ångestnivå förlamat mig och  tömt mig själv på alla kraft och energi.

Bilden: Innerst inne vet du vem du är och vart du är på väg” Introduktion till Kundaliniyoga, Institutet för medicinsk yoga.

Jag fick till slut bekänna mig till mig själv – jag kände mig helt utmattad både intellektuellt, själsligen och mentalt. Jag hade förnekat mig själv, mina känslor, behov av omsorg om mig själv osv. Tvånget att leva upp till yttre ( kollektiva) förväntningar och livsregler alternativt strategier, att förverkliga någon annan person än min egen inre personlighet hade gjort mig totalt tom inombords, kört mitt egenvärde i botten och drivit fram ett kraftfullt självförakt istället för kärlek och lyhördhet till mig själv.

Här kommer några citat ur boken ”Buddistisk meditation En praktisk vägledning” eller som den englska texten ge uttryck för ”Change your mind”. De har gett mig aha-upplevelser och skänkt mig känsla av trygghet. Det finns andra livsregler som sannolikt på bättre sätt kan ge mig möjlighet att bejaka mig själv sådan som jag är och få utvecklas genom självglädje och stolthet över mig själv.

Den grundläggande och till synes uppenbara sanningen om livet, som är så svår att begripa, är att lyckan kommer inifrån och är ett sinnestillstånd. Det är inget vi kan få från andra eller från omvärlden.”

”Alla söker lyckan men de flesta försöker finna den utanför sig själva. Vi söker efter den hos andra människor, genom vårt arbete och på vår fritid.”

”Det första vi måste inse är att vi ofta inte är särskilt medvetna om vad vi tänker eller känner. Eller, snarare att vi inte så ofta är medvetna om vad vi tänker och känner – eftersom vi alltid har känslor, oavsett hur rationella vi tror att vi är. Att meditera handlar därför om konsten att lära känna vårt eget sinne, att lära känna våra egna sinnestillstånd och känslotillstånd – att lära känna oss själva på allt djupare och djupare plan. ”

” Vår första uppgift är att helt enkelt uppleva oss själva, att erfara vad som än finns där. Åtminstone kan vi släppa tanken på att spela en särskild roll.”

”Det finns en välkänd historia ur Buddhas liv som handlar om denna fråga. En gång blev Buddha utmanad av en kung som ville att Buddha skulle visa att han levde ett lyckligare liv än en kung. Kungen ville veta om det verkligen kunde vara så. Han påpekade att som kung hade han ju allt man kunde önska sig:rikedomar, makt och många vackra fruar, medan Buddha inte hade mer än de kläder han för stunden bar och den skål han tiggde mat med. För att svara på detta, frågade Buddha kungen om han kunde sitta still och känna sig nöjd och lycklig i en timmer. Kungen svarade att han nog skulle klara det. Då frågade Buddha om han nöjd kunde sitta så en hel dag. nej, ärligt talat svarade kungen, skulle han inte kunna sitta still en hel dag utan att bli rastlös och missnöjd. Buddha berättade då för kungen att han själv, en Buddha, kunde – om han s vill – sitta still i sju dagar och sju nätter fullständigt lugn och lycklig, nöjd med att inte göra något. I själva verket levde Buddha ett mycket aktivt liv, ett liv som han osjälviskt ägnade åt att hjälpa andra. Det han ville föra fram var att han inte kände sig tvungen att göra något för att känna sig nöjd. Han var självständig och fullkomlig. När han handlade gjorde han det av medkänsla, inte utifrån ett behov att hävda sig, bevisa sitt värde eller för att mildra en känsla av otillräcklighet.”

Jag läser korta stycken, reflektera och blir påmind om sådant som jag kan känns igen som mig själv, men som jag aldrig riktigt litat på men ändå kämpat för. I min vardag upplever jag hur jag plötsligt förstår och ser något nytt, jag förändras om än i mycket långsam takt. Men allt som kan lindra lidandet – det allra minsta – känns som om solen och himlen öppnar sin famn.

Kommentera

