Fågelsång den 18 januari

Idag sjunger inte enbart enstaka fåglar från någon buske här och där. När jag hade lagt solrosfrön i fågelbordet stannade jag upp och tog några djupa andetag och vips så trängde sig sången förbi mina tankar om att de ännu inte har kommit igång att sjunga.

När inte längre tankarna – autopiloten – styrde över situtionen, här och nu, öppnade sig sinnena och jag upptäckte något nytt. Jag hörde en finstämd melodi, inte allt för många stämmor. Jag kände en varmare doft i näsan. Det kändes varmare i luften, inbjudande. I mitt inre såg jag en varmare färgskala börja formera sig. Den här vintern har inte känts som att gå in i en tunnel med bara mörker, med en lång väntan på solen som kan dyka upp i slutet av tunneln. Den här vintern har solen känts inombords och i sinnet. Ljus och värmer har varit närvarande och ständiga följeslagare.

2 thoughts on “Fågelsång den 18 januari

  1. Underbart! Även jag var närvarande med fågelsången idag. Som du skrev, det var inte enstaka kvitter nu utan riktig vårsång 😉
    Min tvåtimmars promenad med sovande barnbarn i vagnen var precis vad jag behövde som energipåfyllning efter en vällingnatt.

Kommentera

