Att möta sina egna gränser

Det kan kännas gott att känna sig själv, vara trygg med sig själv osv. Men vad innebär det att känna sig själv. Detta har jag funderat en stund på, när det gäller presentation av bloggen. Det är här och nu som vi känner, upplever och drömmer. Någonstans saknade jag just detta att det handlar om att söka det som vi inte känner till om oss själva, det som kan vara gömt och bortglömt därför att vi har ”uppfostrats”, därför att vi har anpassat oss, därför att vi har lärt oss vad som kan ge belöning och ökad frihet efter leverans. Det handlar inte om att bli trotsig, utan att återupptäcka ge utrymme, ta nya stapplande steg, ta sig förbi gränsdragningar som ligger djupt förankrade i ryggraden och det omedvetna. Jag tycker så mycket om att experimentera med färg och form, får jag göra detta utan att ha ”ambitioner”, bara för att det känns rätt för mig och för att jag själv blir nöjd? Sett med andras ögon behöver bliden i sig inte vara märkvärdig, men min önskan är stark, mina drömmar är starka och mina första steg känns stapplande och fumlande! Jag kallsvettas när jag blottar mig, min fumlighet, mina innersta drömmar?

Vi såg en fantastiskt fin film som visar hur lätt det är att bedra sig själv genom förinställda sätt att förstå, tolka och handla oberoende av vilka människor vi möter eller vilka situationer vi befinner oss i. Det har gått en vecka och fortfarande berikar den vardagen, ger exempel på hur lätt det kan vara att begränsa andra människor och inte vara öppen för deras egna förutsättningar, förmågor och drömmar. Varenda sekund kändes i kroppen medan vi följde Big Mike eller som han själv önskade bli tilltalad Mike eller Micheal.

The Blind Side

En annan film på temat att möta sina egna gränser och ta sig förbi dem är ”The King´s Speech”. Den kändes sevärd, bjöd oss på några härliga skratt, men beröde oss inte alls lika djupt som The Blind Date.

Nyfiken

Vi önskar en bra dag!

Anneli o Janne

Kommentera

