Han fyllde hela hytten med känsla av stolthet!

I röda stugan sitter vi och fikar, pratar om skog, priser och utveckling. Allt som oftast tar någon upp tråden och söker gemensamma vänner och bekantar, berättar minnen och personbeskrivningar.

Janne berättar att ”sonen”, som också är med i samtalen, har lång erfarenhet av traktorkörning. Ögonbry höjs av nyfikenhet! Detta inte minst med tanke på att hans intresse för ”maskiner”  nu lett till en utbildning som skogsmaskinförare.  När han var ”liten”, fortsätter Janne, satte jag honom i traktorn på stolen så att han nådde fram till ratten. Då blev han mycket större än vad han är i dag vill jag lova. Han skulle styra så att han kunde följa efter mig, på lägsta växel och lägsta fart. Själv skulle jag  plocka  sten på åkern och slänga dom i skopan. När jag tittade på Markus – en liten persons – utstrålning och min så fylldes hela hytten av  hans stolthet! Han kändes då längre än sina idag dryga en och nittio, betydligt bredare över axlarna då även om de är av imponerande bredd idag. 🙂 🙂 Janne berättar vidare med brett leende, jag hade kul, Markus hade kul och vi kan nu skratta åt det vi har mer lekt än gjort tillsammans.

Kommentera

