Polis jagar mopedist – preskiberat

Vid fikat berättar sonen – nu 6 – 7 år senare – om när han ”lånade” farfars moped:

Vi – kompisarna – skulle fira midsommar i grannstaden hemma hos en av kompisarna. Jag skulle köra och hyra film och handla godis. När jag kommer på storgatan så möter jag en annan moppe som låg och körde säkert i 80 km. Bakom kom polisen och ”jagade”!!! Då fick jag också lite panik och tänkte att jag måste köra ifrån polisen 🙂 .

Jag vände moppen och försökte  tänka ut bästa flyktvägen.  Jag körde ner på gångbanan vid Ebbalyckeån, för där var så smalt att jag trodde att polisbilen inte skulle kunna följa efter. Men det gjorde polisbilen. När jag märkte att dom följde efter, såg jag en bro som är ännu smalare än gångstigen. Nu kan dom ”jävlarna” inte följa efter trodde jag!

Men jag tog svängen före bron för snabbt, så moppen dog.  Jag låg där med moppen över mig, polisbilen stannade och mot mig kom en polisman. Då reste jag mig, kickade, fick igång moppen, kastade mig på den och körde över bron. När jag kommit över bron,  så la jag i tvåan för att öka farten, men då orkade moppen inte upp för den lilla backen efter bron. Jag fick lägga i ettan och tänka ut en ny smart strategi. 🙂 🙂

När jag började närma mig slutmålet, så dök den där andra 80-moppen upp igen och polisen hade återupptagit jakten!!! Då gav jag järnet ner för den lilla grusvägen och det gick väl nästan att få upp farfars moppe i hela 25 knyck.   Men så märkte jag att polisbilen låg mig i röven igen??? Polisen hade på nytt tagit upp jakten på mig, alltså släppt jakten i 80 knyck för att nu söka lättare byte i 25 knyck. Framför mig såg jag några åkrar och jag började köra över dem. När jag kom till mina kompisar undrade de var i herrans namn jag hållit hus.

Efter den här mopefärden blev jag helt nojig,  lät mopeden stå i minst 14 dagar hos kompisens mamma.

Däremot kunde jag klämma till de som körde trimmade mopeder och  ”bredaxlade” berättade historier varje helg, om hur de drog polisen med sina mopeder. När jag berättade att jag hade ”dragit polisen” med farfars moped, så blev de lagom imponerade av sina egna bedrifter. 🙂 🙂 🙂

Kommentera

