Göra egna val i livet!

Visst låter frasen märklig – Göra egna val i livet?

Gör jag inte hela tiden egna val, eller? 🙂
Sannolikt inte, mängder av val går på automatik, genom olika utvecklade strategier som går på reflex, och därför kom jag till vägs ände när hjärtat och kroppen börjar protestera, det här är inte jag. På det sätt jag lever är inte jag. Rädslan känns som en kulspruta, tankarna krackelerar och jag blanaserar på gränsen till galenskap där jag står som ”Åsnan kring en hötapp”!

Ska jag sätta mig på denna eller den andra stolen????

 

Ingen jag ”känner”  skulle sannolikt tro att jag inte har gjort och gör egna val. Jag som uppfattas ha mycket hög personlig integritet, är rakryggad och ger tydliga uttryck för mina värderingar, är beredd att handla efter dom och inte följa strömmen eller gruppen. Hur har jag då ändå kommit till vägs ände, vad kan ha bidragit till att jag till slut bara stod där med min lust att leva och ändå kände mig så tom, så utmattad, så ledsen och totalt meningslös! Maud utgår från sina perspektiv som KBT – terapeut och beskriver. När dina egna känslor inte blev bekräftade/validerade, så började du tvivla på dig själv. Det jag känner, det jag känner i kroppen går inte att lita på och därför hade du bara att förlita dig på omvärlden och ”intellektuellt” försöka förstå och skapa strategier för att överleva – sannolikt inte leva!

Nu får jag bl a göra en resa tillbaka till mina känslor, hur jag upplever min kropp och det som sker i kroppen, medveten närvaro genom kroppsliga förnimmelse.

Basal Kroppskännedom (BK) är en sjukgymnastisk behandlingsmetod där man arbetar med både kroppsliga och själsliga aspekter. Syftet med behandlingen är att upptäcka, förstå och stärka egna inneboende resurser. På så sätt skapas successivt egna möjligheter att påverka sin hälsa, öka sin kreativitet och göra egna val i livet. 🙂 🙂

Landstinget Kronoberg – Basal Kroppskännedom

Tillsammans med yoga, mindfulness och nu basal kroppskännedom känner jag hur jag återfår och kan stärka min inneboende glädje, lust att leva och låta min egen nyfikenhet gå på upptäcktsfärd i min egen värld. Det känns så otroligt gott att kunna vila i min egen kropp, mina egna känslor och känna hur allting bara blir lättare och lättare, naturligare och naturliga, roligare och roligare!!! 🙂 🙂

Kommentera

