Statsfeminismen har tappat vettet, säger feminist

Jag lär mig mer och mer om wordpress och bloggen. I går kväll gick jag in på menyn under mitt konto och testade ”Read Freshly Pressed”. Inlägget, ”Statsfeminismen har tappat vettet, säger feminist”,hade haft flest läsare och finns på Bloggen, Genusnytt, med Per Ström. Han refererar till en artikel skriven av Helene Bergman som i sin tur hade gjort ett inlägg om kvinnors rätt till sexualitet och jämställdhet med koppling till det sk fallet Julian Assange på nättidningen NEWSMILL. Nättidningen har en ”inbjudan” som gör mig nyfiken men också glad; ”Läsarna vet mer än vi!”. Jag beundrar öppenheten, lyhördheten och respekten för kunskap och kompetens som får värderas här och nu, av alla berörda och inblandade. En ”vanlig” artikel i t ex papperstidningen DN är så ensidig utan kommentarer, utan liv – där pusselbit läggs till pusselbit. ”Sanningen” är inte huggen i sten, inget är heller svart och vitt. Hur stark än önskan kan vara att ”verkligheten” skulle kunna vara enkel, reducerbar och inställbar likt en maskin, så är den det inte i min värld. Jag som människa och person får dra mitt strå till stacken, lyssna och försöka förstå, hitta framkomliga vägar. Så här kommenterade jag artikeln i NEWSMILL.

”En stark berättelse, gillar personligheten i den. Kommentarerna betyder lika mycket. Tänker på artiklar som jag har läst i t ex DN om händelsen, de inblandade och rapporteringen. Jag blir bara störd över utrymmet för spekulationer, respekten för de berörda, över den massmediala strategin och attityden till läsaren och det offentliga samtalet som är av stor vikt för delaktighet och personligt ansvar. Tack!”

Kommentera

