Ringaren i Notre Dame

Jag har testat på fler övningar i basal kroppsträning. Förra gången kände jag en enorm trötthet i kroppen och dessa signaler ställde jag mig helt oförstående inför; hur skulle jag kunna vara trött i kroppen, känna behov av att vila och sluta mig efter några enkla övningar??? Jag kände mig förargad på mig själv – vadå vila!!!, var är det för lättja och svaghet, krypa ner i soffan för att lyssna på musik eller stanna upp en stund – och kände hur mitt huvud hängde och jag kände mig obotligt dum och enfaldig.

Men till slut föll jag till föga, varvade ner, stannade upp, kände hur själen och hjärtat fick andrum liksom livsglädjen och lät mig lyssna till min kropp, mina behov och kunde snart återhämta krafterna och se i backspeglen vart jag hade varit på väg.

När jag vaknade, dagen efter de nya övningarna, så upplevde jag genom mina bilder att kroppen kändes som Ringaren i Notre Dame, fullständigt vanskapt från topp till tå, i obalans och vacklande. Första reaktionen, som på något sätt når mitt medvetna, blev anfall, slå tillbaka, trycka bort och trycka ner. Jag kände mig oerhört ledsen, misslyckad och fruktansvärt rädd. Men så kommer min nyfikenhet, en glad känsla, öppen blick och en varm uppmuntran; titta närmare, känn efter, lyssna och smaka på vad bilden vill berätta för dig. 🙂 🙂 🙂

Yoga, Mindfulness och Basal kroppskännedom (BK) har – utifrån min förståelse och det som jag tar till mig just nu –  fokus på medveten närvaro och djupavslappning för att kunna nå in till mig själv, komma i kontakt med min kropp, mitt sinne, mina tankar och känslor. Viktigt i mindfulnessen känns just nu möjligheten att förstå att tankar är tankar och inga eviga sanningar som tvångsmässigt styr  genom autopiloten (automatiserade reflexer, strategier eller tankar), måste följas och förstås som sanningar. Viktigt i yogan just nu är fokus på kroppen och att kunna släppa tankarna fria och att nå lugn och ro i sinnet, avslappning och vila i kroppen. Basal kroppskännedom har fokus på ”Förankring”, ”Mittlinje”, ”Centrum”, ”Andning” och ”Flöde”. Jag uppskattar möjligheten att få söka och komma i kontakt med min egen rörelse, mitt eget flöde och min egen rytm för att få vara jag för att i sociala sammanhang kunna hålla kvar mig själv och inte drivas till anpassning eller själv behöva ha kontroll över rörelser, flöde och rytm för att kunna känna ge stöd för min existens.

Kommentera

