Avskalat men ändå ett mirakel!

Igår fick vi se var Nils tillbringar sina dagar och den ”verksamhet” han sysslar med. 🙂 🙂 Vi parkerade, efter att ha lämnat travet i Kalmar och V75,  utanför en byggnad och han frågade om vi ville se hans ”jobb”? Jag kände mig så glad för det känns så gott att ha en bild av var han befinner sig om dagarna, få en känsla för miljön och också kompisarna/kollegorna. Det mesta som vi ser blir svårt att definera och kategorisera, är det en fabriks- eller kontorsbyggnad? Tänk så enkel bilden av verkligheten kan vara konstruerad?

På andra våningen går vi genom några glasdörrar och kommer in till CLXNetworks. Innanför glasdörren står en häftig minimotorcykel, precis en sådan som jag jättegärna hade velat prova, men det är inte tillåtet att köra inne på det fina trägolvet. Istället har gänget testat den på luncherna, utomhus. Enkla skriv- eller är det datorbord eller något helt annat, står i en grupp om 4:a i det mittersta och största rummet, runt om finns mindre rum med glasväggar som delar av och dörrar som kan stängas till.

Möbleringen är enkel – i någon positiv mening. Trådsmala – tunna – datorskärmar och två stora ”platt-tv-apparater” visar den synliga tekniken. Det finns några block och pennor, någon tidning, men endast ett fåtal pärmar och böcker. På TV-skärmarna, berättar Nils, att de kan övervaka systemet. Vi får inte se vad som visas, eftersom det är afffärshemligheter! Han visar var han och hans kollega sitter och klurar om dagarna. Det är så otroligt häftigt att vistas i miljön, det är något annat som sinnena tar in, något som inte enkelt går att förstå eller definera genom tidigare erfarenheter.

Jag undrar just nu – är det som jag beskriver ovan – det jag kan observera och i någon mening se och förstå, finns det något mer eller helt enkelt något annat som jag skulle kunna uppleva och förstå om mina erfarenheter är ”inställda” på något annat? Skulle jag kunna känna hur luften känns i miljön, ljuset, stämningen, kreativiteten och lusten att vara där – som avtryck av och från de människor som vistas där?

Samtidigt finns oxå de nu nästan ”klassiska uttrycken för IT-branschen”, den unga bemanningen och organisationen! Som av några kan vara mycket svåra att koppla till produktion, verksamhet och riktiga jobb. Jag tänker på alla de samtal som jag varit involverad i, där de sk nya jobben finns, personer trivs och skapar tjänster som efterfrågas, verksamheter finansieras liksom deras tjänster, andra värden efterfrågas och skapas, samtidigt som denna ständiga fråga upprepas – när kommer de riktiga jobben.

Det känns så kul att få se att Nils är en del av den ”tid” som nu växer fram genom yngre generationer. Såväl hans arbetsgivare som kollegor är måna om hela människan, om familjerna och sociala aspekter av processer, utveckling och effektiv verksamhet.

Albert Einstein lär ha uttryckt följande: Det finns bara två sätt att leva sitt liv;

* Det ena är som om ingenting är ett mirakel.
* Det andra är som om allt är ett mirakel.

Jag kan nu välja bort och av egen fri vilja välja det andra alternativet – Det andra är som om allt är ett mirakel – och låter mig fascineras, undra och fundera över det jag ser, hör och upplever! Tack Nils för att vi fick se och dela. Det kommer flera funderingar som följer visningen och tack för att du finns, för att vi får följa dig! 🙂 🙂

Kommentera

