Modersmjölk

.… Dagen efter internationella kvinnodagen ….

Jag har sannolikt genom ”modersmjölken” och min mammas erfarenheter i viss mån lärt mig att det inte är särskilt framgångsrikt att känna efter i kroppen, att ge uttryck för mina innersta och djupa behov, att använda mina egna tolkningar och känslor för att kommunicera. Svaga människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet – i meningen känna efter i kropp och själ, vara människa – utgör ett starkt hot för ens egen existens. Uppgiften är att vara produktiv, att leverera och leva upp till andras förväntningar. Någon annan gestaltar ideal och normer, som vi samtidigt förstår som dom eftersträvansvärda, även om den egna personen eller gruppen ”säger” något annat.

Sociala drivkrafter, behov av att vara någon i en annan människas ögon, av att vara nära, av att känna gemenskap och att få bidra är starka och kan t om både förneka och förakta den egna personen. Detta när närhet och gemenskap inte upplevs som ”villkorslös” i meningen att vara älskad och respekterad som individ och människa. Jag duger mer än väl som den jag är, mina känslor, mina behov och min förmåga bekräftas och ifrågasätts inte som upplevelse och erfarenhet.

Jag har i ett – katastrofkontext – ”lärt” mig att min egen kropp och mina egna känslor inte kan ge mig vägledning. Jag har stängt av min inre röst, mina egna behov och min egen personlighet för att i produktionens och leveransens världsalt – inte få – men ständigt sträva efter ett människovärde som i princip aldrig kan bli bekräftat. På så sätt rullar hjulen runt, kraven och förväntningarna ökar, samtidigt som människovärdet sjunker och förringar prestationen …..

När jag för ett tag sedan läste ett härligt inlägg på en blogg, så kände jag skrattet bubbla i kroppen. Vilken härlig människa – som i mig kändes så fri och spontan: Personen skrev – Jag är precis min typ – Stor rumpa, stora ögon, stora bröst och ett stort hjärta. Inse att du är en av 6 miljarder.  Visst är livet glass och ballonger!

Själv tittade jag mig i ”spegeln” – Herregud jag skulle inte för ett ögonblick kunna bejaka mig som personen beskrev. Något vände sig i hjärnan och i magen. Men helt plötsligt kom jag på – jag hade uppfattat beskrivningen som om den enbart handlade om kroppen och kroppsideal. För egen del fan jag en beskrivning som jag gillar och kan nu också säga – Att jag är precis min typ – En kropp som är kärleksfull, ett sinne som är varmt, ett hjärta som är öppet, ögon och öron som är vakna och nyfikna!

Det här betyder mycket för mig och min självkänsla, jag behövde inte pressa in mig i någon mall som jag inte alls kände stämde för min identitet. Tack Anna-Sara Nilsson för dit inlägg och för att det gav mig en värdefull in-put!

Visst är livet glass och ballonger!!! En underbar feststämning som rymmer skratt och lek!!! :), :D, 😛

Nu blir det övning i Mindfulness – Andrum – Att hantera svårigheter.

5 thoughts on “Modersmjölk

  1. Det värmer i mitt stora hjärta att höra det här!:) rumpan växer nog i skrivande stund då jag mular i mig chokladägg på tunnelbanan, men jag kom på idag att kött och choklad är ett vinnande koncept:) ägg och keso håller inte i längden 🙂

  2. Ja, tänk om vi människor kunde få växa upp som de fria och fritänkande individer vi egentligen är – utan Jantelag och ”negodiler”…!! Undrar hur världen och sammhället sett ut då…?? Säkert mycket bättre!!
    Här kommer mitt svar på din kommentar på min blogg:
    Hej min kära namne!! Tack för dina ord!! Självklart får du länka till mitt blogginlägg!!
    Att förlåta är verkligen en viktig nyckel till att må bra! Hoppas att fler kan förstå det så att de kan påverka sitt mående till nåt mer positivt!!
    Eftersom klockan börjar närma sig midnatt så får jag väl önska dig en god natt!! 😀 //Anneli.

    • Jag har funderat hur länge som helst på just detta som du beskriver inledningsvis – hur kan så mycket också få fäste i organisationer och samhällsstrukturer. Men jag känner en förändring och tillit till en yngre generation som sannolikt ändå kan ha fått bättre förutsättningar med sig därifrån där de startade sina resor och sin syn på sig själva…. Våra ungdomar är definitivt inte efter oss – ingen kommande generation – utan framför oss – vår framtid som vi får göra en ny resa i …. 😀

  3. Oj! Hade missat att du svarat på min kommentar..! Men bättre sent än aldrig..!!
    Ja, de flesta av våra ungdomar är helt fantastiska!! Vi får verkligen hoppas att de har lite mer innanför pannbenet än föregående generationer…!
    Redan min mamma brukade säga att det är inte föräldrarna som uppfostrar sina barn – det är barnen som uppfostrar sina föräldrar!! Och det kan jag skriva under på!!

Kommentera

