Redan på Dinosauriernas tid

I morgon är det dags för en riktig höjdpunkt, Botaniska trädgårdens Orkidéfrossa. I presentationen beskrivs att orkidén troligen fanns redan på Dinosauriernas tid! Då fanns också jag eller? 😛 Jag minns sonen som hade sitt första grupparbete, om stenåldern, i skolan och han skulle försöka samla in lite material kring en utställning. Helt osminkat frågar han, när han hade fått lite tips, Mamma, är du också från Dinosauriernas tid? Vad jag förstod så verkade nästan allt som varit före hans egen tid som Dinosauriernas tid. Han hade säkert inspirerats av filmer och figurer som hörde till varje barns lekarsenal. 🙂

ORKIDÉFROSSA

Växthusen 6 – 27 mars kl 10 – 16

Göteborgs botaniska trädgård är stolt över att förvalta den största samlingen av tropiska orkidéer i Sverige. Det rör sig om ca 1 500 olika arter och kulturformer, fördelade på fyra växthus med olika klimat. Under orkidéfrossan lyfter vi fram denna fantastiska samling när den är som vackrast.
De flesta av oss känner igen en orkidé, och brudorkidéer (släktet Phalaenopsis) har blivit mycket populära i svenska hem. Men det är inte många som känner till att orkidéer utgör den näst artrikaste av alla växtfamiljerna, med hela 22 500 arter, och att de troligen fanns redan på dinosauriernas tid. Vi hittar orkidéer på alla kontinenter förutom Antarktis, från högfjället i polartrakterna till hetaste regnskogen i Amazonas.

Jag har ganska länge längtat efter att få riktigt grotta ner mig i olika orkidéer, få nyfiket betrakta dom, känna efter dofter, njuta av otroliga former och färger. Blomman ser så otroligt graciös ut, allt annat runt omkring tonas ner och ger en finstämd bakgrund. Den träder fram, här är jag, så varsam och öm. Jag känner hur kroppen lyssnar, doftar och ser – en varm och böljande känsla sprider sig i kroppen. Hela jag fylls av stämning, förundrad och medkänsla, en sinnenas njutning.

Med känsla har jag lyckats ”läsa av” mina egna orkidéer som jag har fått att vilja blomma om flera gånger. I början kände jag mig osäker, skulle jag låta mig vägledas och kommunicera genom min känsla eller skulle jag söka mig till andra personers erfarenheter, hitta någon form av recept eller program för skötsel av orkidéer. Bara tanken på att jag skulle försöka strukturera mitt intresse för att det skulle kunna betraktas som seriöst och meningsfullt fick mig att tappa allt lust och mening. Jag kom fram till att jag vill absolut inte bli expert på orkidéer, jag vill inte kunna berätta för vänner och bekanta om en fördjupad teoretisk kunskap om orkidéer, namn och platser de kommer ifrån, hur de växer osv. Jag kom fram till att jag vill bara gå på min nyfikenhet, min känsla och framförallt nyfikenhet. Jag vill gärna läsa om andras erfarenheter, försöka förstå och ta till mig sådant som jag själv upplever tillför något nytt eller något som jag har saknat. Jag lyssnar gärna, tittar och undersöker, men jag vet vanligtvis inte vad jag vill veta, jag hämtar uppgifter från de mest skiftande sammanhang och sätter samman dem för att få svar på mina frågor, för att söka mig fram och hitta min känsla.

Detta bildspel kräver JavaScript.

En känsla av stolthet sprider sig, när någon som kommer på besök uppmärksammar mina orkidéer, intresserar sig för dem och frågar hur jag får dom att blomma om och mitt svar blir; ”Jag vet inte”! 🙂 🙂 Det jag anar mig till är att jag och mina orkidéer gör vår egen resa, med de förutsättningar som finns här och nu.

3 thoughts on “Redan på Dinosauriernas tid

  1. Jag har aldrig intresserat mig för orkidéer förrän jag fick min första härom året när jag fyllde jämt. (Vanligtvis fyller jag bara år EN gång om året, men den här gången fyllde jag jämt….!! 😉 )
    Men precis som du kära namne, så har jag ingen som helst aning om hur man egentligen ska sköta dem – bara att de inte ska ha förmycket vatten – och ändå blommar de mer eller mindre hela tiden!
    Den 25 december 2009 fick jag en djuprosa orkidée av en vän, som naturligtvis blommade för fullt när jag fick den. Men i samma takt som de äldsta blommorna vissnade och ramlade av, satte den nya knoppar och blommar fortfarande!!! På de här 15 månaderna som blomman varit i min ”vård” så har den haft blommor hela tiden – förutom 2 dagar, men då hade den stora knoppar!!
    Jag har ingen aaanng om hur jag gör när jag bär mig åt, men blommar gör den!! 😀

  2. … det är så jag upplever dig otroligt vitsig, utan föraning kan du komma med vilken härlig kommentar som helst, överraskningarnas ”KVINNA” 🙂 …. härligt att få läsa dina rader, tack …när det gäller orkidéerna så stämmer min bild, ett stort och varmt hjärta med överflöd av energi och förmåga att känna medkänsla …. Önskar en bra dag Anneli 😀

  3. Ha, ha!! 😀 Tack Anneli!
    Men varför skriver du ”KVINNA”??? Har jag en otydlig könstillhörighet kanske…!! 😉
    Jag är en kvinna i mina bästa år, d v s nyss fyllda 52!! 😀
    Ålder är enligt mig bara en siffra och jag har dessutom en släng av Dyskalkyli, d v s ”sifferdyslexi”, så ålder har för mig väldigt liten betydelse!! 😀

    Ha nu en toppendag!! Själv ska jag alldeles straxt iväg på kurs!! Sen kommer jag tillbaka till cyberspace!! 😀

Kommentera

