Försökskanin?

Idag har det varit dax igen för Janne att vara försökskanin. Han fick tidigare under dagen en fråga; om han känner sig rädd och osäker om han är ensam i ”maskin”. Stolt berättade han för mig att han hade  svarat att han inte är rädd för något! Men jag tror att han antingen glömt eller förträngt ett av mina tidigare projekt som han med god min ställde upp på. Efteråt har jag förstått att han hade en nära dödenupplevelse, när jag kom hem med min svampkorg och tog fram svampboken. Jag tog en svamp i taget ur korgen, letade upp den i svampboken och sorterade sedan efter bästa förmåga i två högar – ätlig icke ätlig. Därefter tillagade jag enligt mina föresatser en god svampstuvning som serverades som varm macka.

Jag kände mig omåttligt stolt över mina nyvunna erfarenheter. Äntligen hade jag förverkligat en dröm om att  kunna hitta och plocka svamp, identifiera och tillaga den. Innan vi skulle äta de goda varma mackorna pratade Janne i telefon med en av våra vänner. Under samtalet tackar han helt plötsligt för allt trevligt som han delat med vännen – utifall han inte skulle överleva kvällen – eftersom Anneli skulle bjuda på svamp som hon själv plockat!!!! 🙂 🙂 🙂

I kväll har jag förverkligat ytterligare en dröm – att plocka nässlor och göra nässelsoppa! 🙂 För någon dag sedan fanns det inte några som helst tecken på att nässlorna var på gång. Av en tillfällighet hittade jag idag några skott vid ett skyddat läge bakom ladugården. Med raska steg hämtade jag sax och en skål, plockade den full med skott och berättade sedan glatt för Janne att ikväll får vi äntligen testa nässelsoppa på riktiga primörer!

Nässlorna skulle-  som tur var enligt receptet – förvällas i 5 minuter. Avkoket skulle sparas för att användas som buljong i soppan. Jag trodde att de rackarna inte skulle brännas. Men skotten är nog som ”huggormsbarn” på hugget redan från början, de brändes riktigt intensivt, visserligen bara en kort stund till skillnad från äldre nässlor som kan hålla på att svida ett bra tag.

Doften från nässlorna när de kokades och även avkoket var mycket ovanlig men ändå inbjudande. Ibland smög sig tanken in att det kanske i alla fall var lite doft av gödselstack!!! 🙂 😦  Det tog absolut ett tag innan jag kom fram till att doften påminde om en alldeles speciell ängsdoft med inslag av svamp.

Vid halvåttatiden serverades en nässelsoppa, med kokt ägg och en klick ört-crème-fraiche (hemgjorda örter), nybakat vitlöksbröd (halvfabrikat), ett litet glas rött vin (ej hemgjort).

Janne satt snällt på första parkett, smakade försiktigt och blev sedan glatt överraskad – vilken god smak. Jag njöt och kände att jag hade överträffat både min idé om hur soppan skulle smaka och mina talanger att tillaga den! 🙂 🙂 🙂

Jag konstaterade glatt att detta inte var sista gången vi åt nässel- och spenatsoppa!!!

5 thoughts on “Försökskanin?

  1. Där ser man vådan av att ”importera” stabor till lannet. Nock ska de ha en massa konstiga idéer för sig. Komma med nässelsoppa när det finns Gorbys pizza o liknande delikatesser! Extrapris på Börjes!
    Överlever du detta, Janne, o jag överlever Sälenäventyret så får vi ta och dricka lite motgift mot sådana farligheter som Annelie bjuder dig på!

    • Ja, det följer en hel del med i bagaget, när grannlåten kommer från stan till lannet. Helt plötsligt ska det mesta förändras. En gång när Janne kom hem i somras från en törn på sjön, hälsade han något frånvarande för att omedelbart därefter ställa sig mitt på gårdsplanen och snurra 360 grader och med stor lättnad konstatera – Åh! allt ser ut som när jag åkte. Sedan blev han fullt närvarande och vi kunde fortsätta ”återförenas”! Från min horisont så tror jag att både Janne och du överlever, fortsätter att må bra och njuta av livet. Ser fram mot att få bjuda dig på Nässelsoppa nästa gång. Till detta blir det en sallad på maskrosblad tillsammans med en rostad macka och på den en fin grön röra bestående av kirskål, röllikablad och granskott frästa i smör. Jag är helt övertygad om att detta kommer att göra gott för kropp o själ även hos inbitna vanemänniskor, måsspanare, diselråttor! 🙂 🙂 🙂

  2. 😀 Hälsa honom att det är dax att plocka fram ”Vita arkivet” och fylla i allt, ifall han inte överlever middan!! 😉

    Nä, nässelsoppa kan vara riktigt gott!! Min mamma gjorde alltid nässelsoppa med grönsaksbuljong, ärtor, lök, morötter och potatis och vi överlevde hela familjen!! 😀

    Min Janne gör en mixad variant med buljong, nässlor, lök och potatis. Och ibland lite havre- eller sojagrädde. MUMS!!! Och nyttigt som bara den!!

    • Kanske din Janne kan göra en kokbok för ”män”? 🙂 🙂 🙂 Då tror jag att min Janne känner att recepten är tillförlitliga och framförallt rationella, enkla och genomförbara. Improvisation som jag kör på är högst ”kvinnligt” och kan behöva testas med viss skepsis ett tag 🙂 🙂 🙂

      • Ha, ha!! Jag kan väl fråga honom! Men…. i vår familj så är det jag som har byxor!! 😉 Janne sköter markservicen och jag försöker dra in pengar… med blandat resultat…! Så han kanske hellre vill ha mina recept…!! 😉

Kommentera

