Gamla tider blir som nya?

Visst är det härligt känna ryggen krökas, musklerna dras ut i armar och ben, svettpärlor drypa ner för pannan och fukta håret, saltsmaken infinner sig snart. Är jag på ett modernt, svettigt gym, kopplad till någon maskin som ska utgöra motkraft? Nej till skillnad från vår gode vän i Sölvesborg, så har vi ett alldeles eget gym ute i guds fria natur med härliga dofter, underbar jord som gör mig skitig från topp till tå.

I dag har potatisen blivit satt – både ny- och vinterpotatis. Jag letade upp potatishackan och satte på gammalt hederligt vis igång med att göra fåror, om de nu får kallas så. Jag undrar om Harry o Anna hade gillat min design. Mina föräldrar hade absolut skakat på huvudet och fått ytterligare ett bevis för att den ungen blev inte som de hade tänkt sig.

Fårorna har jag dragit som stora runda cirklar runt en mycket vacker brunnsbyggnad, mitt ute på den åker som vi nu håller på att anlägga som gräsmatta. För att den inte ska bli för stor att klipp, timmarna går minsann snabbt när ytorna växer, så skulle vi göra fyrkanter som vi kunde odla i, ha fruktträd och bärbuskar mm. Det kändes mycket modernt och tidsenligt samtidigt som gårdens historia kunde återses fast i annan form.

Nu när ”ingenjören” inte var hemma och kunde mäta, staka ut och forma exakta mått, så fick min egen känsla, rytm och rolighetsfaktor verka fritt och då blev det som det blev – Runda ringar….:) 🙂 🙂

Men jag är helt säker, absolut säker på att fårornas form inte kommer att påverka smaken eller formen på potatisen (de blir inte böjda som små saltgurkor). Däremot kommer potatisen att smaka utmärkt – efter att ha fått växa fram i en helt ny känsla –  kokt med dill och salt, smaksatt med smör, nyklippt gräslök …. jisses, hoppas att det snart blir midsommar ….

3 thoughts on “Gamla tider blir som nya?

  1. Oj, va tidigt ni kan sätta potatis hos er!! Här väntar vi (läs: Janne…) till sista veckan i maj…!!
    Potatis till midsommar…?? Lycka till!! Här kommer de första potatisar med någon så när storlek först till början av augusti!! Vill vi ha färskpotatis till midsommar så är det Coop/Ica/Hemköp som gäller…!! 😀

    • Jisses var born ni – vid nordpolen 🙂 🙂 🙂 tur att vi är ett avlångt land så ni i alle fall får inhemsk potatis ….hmhmhm … eller närodlat i bästa fall….. 🙂 🙂

Kommentera

