Ätbara blommor

Jag sitter och läser i en tidning faktiskt, vissa upplevelser går bara att få genom att läsa en tidning. Just nu handlar det om ”Allt om trädgård”, Köksträdg. special. Bilderna, artiklarna, annonserna och texterna får mig att uppleva det som en vandring på ett trädgårdsmästeri. En härlig blandning där det går att få de mest oväntade tipsen.

Mitt intresse just nu handlar om att skapa en vacker rabatt som böljar av växter och upplevelser med fokus på kryddor, örter, dofter, miljö för fjärilar, humlor och bin. När jag läser enkla tips och recept på kryddsmör och blommig citronkaka, så upplever jag att mina ögon blir alldeles vidöppna, helt otroligt så vacker och annorlunda. På sockerkakan, med smak av citron, finns det små vackra blommor från rabatten som är ätliga. Döm om min förvåning, då min uppfostran har lärt mig att inte äta blommor – någonsin eftersom de kan vara giftiga, mycket giftiga t om, så giftiga att jag skulle kunna bli riktigt sjuk och i värsta fall dö.

Jag känner en underbar frihet när denna föreställning krackelerar bit för bit vartefter som jag läser mer om ätliga blommor. Nästa överraskning kommer när jag ser en vacker liten blå blomma, med namnet grukört. Herregud, är detta inte den blomma som jag jagar livet ur i rabatten. Av någon anledning har jag uppfattat att det skulle vara en ”skräpblomma” utan någon som helst ödmjukhet. Den skulle kunna ta över ett helt landskap om den fick växa fritt. Blomman är ätlig liksom bladen.

Genast tänker den lättsamme inom mig, den som nu mer kommer till tals allt oftare. Gör det lätt för dig Anneli, ta till hjälp, gör inte allting själv, varför inte tänka om istället för att köra gamla utnötta tankar som du inte har en aning om varför de finns och till vilken glädje (Obs inte nytta). Varför ska jag försöka utrota en sådan vacker växt i rabatten, när den är så vacker växer fort och snabbt, kan täcka upp öppna platser i rabatten och skugga jorden så att den inte torkar ut. Humlorna älskar denna växt. Vips helt plötsligt har jag öppnat flera dörrar till tankarnas värld till gagn för min egen njutning och varsamhet om mig själv.

Dessutom hittade jag en ”sida” på nätet som jag ser fram mot att läsa vidare på. Den ser ut som om den innehåller sådant som jag är nyfiken på och jag blir bara så själaglad för överraskningen att det finns det som jag söker och behöver – MatVision

6 thoughts on “Ätbara blommor

  1. Gurkört är inte bara ätligt och dekorativt – det är även nyttigt!! Blommorna innehåller en olja – logiskt nog kallad Gurkörtsolja 😉 – som har liknande egenskaper som Jättenatljusolja – fast ännu bättre! Min mamma odlade och käkade gurkört varje sommar!! Jag använder också gurkörtsblommorna till örtolja som jag sedan gör salva av. Det blir kanonbra salva av det!!!

  2. Bugar och tackar!! ♥
    Det finns redan en uppsjö av örtböcker skrivna av de som kan mer än jag!! Men jag HAR faktiskt funderat på att sammanställa om inte en bok, så åtminstone ett häfte med det viktigaste och mest användbara i ett husapotek…! Kanske får fundera vidare på det…!

    • Anneli, när jag läste dina rader om gurkört så hörde jag din röst, även om jag aldrig har hört den, varm och innerlig (ingen kyla, inget stål eller instrumentellt i den), upplevelsen av orden, flödet i din berättelse fick mig att känna värme och innerlighet i det du ville förmedla, en genuin kunskap som förmår fånga inte bara enskildheter som t ex skolmedicinen eller alternativmedicinen utan en helhet och samklang. Jag njuter när jag upplever det som jag gjorde när jag läste dina rader. 🙂 🙂 Önskar dig en bra dag din namne

      • Åååååh!! Nu sitter jag ju här och rodnar!! 😛
        Tack för dina vänliga och fina ord!!
        Det är svårt att avgöra hur den egna rösten låter, men vi hade en försäkringskille här en gång som efter att ha pratat med mig en stund helt plötsligt sa: ”Du kan få jobb hos mig när du vill!! Du har en sån himla bra telefonröst”!! 😀
        Jag försöker alltid vara genuin, ärlig och äkta i allt jag gör! Helhetsperspektiv är för mig lika viktigt som att andas!
        Roligt att du genom att läsa mina skrivna ord kunde förnimma det!! Tack för att du berättade det också!! Det kommer jag att leva länge på!! 😀 (Mitt ego blev stort som ett hus!! 😛 ) Kram!!

  3. Önskar dig en bra dag och en trevlig helg!! Glömde skriva det här ovan…!!
    Eller glömde och glömde…! Jag kom ihåg det lite sent kan man säga…!! 😉 😛 😀

Kommentera

