Vinteroverallen på Midsommarafton den 24 juni 2011

Detta bildspel kräver JavaScript.

Visst är det fantastiskt skönt att det inte går att kontrollera midsommarväderet. Hur frestande är inte tanken att – den bästa av alla midsommaraftnar – går att köra i repris år från år. Vädret ska vara vackert, himlen blå, solen skina, varmt och gott, fina lätta kläder, lek och glada skratt. Framåt kvällen och natten så närmar sig en nästan magisk sommarnatt, där gryningen och vackra blomsterängar är än vackrare. Förväntningarna är starka precis som den ideala föreställningen.

Hur firandet verkligen föll ut, i var och ens värld, bidrar med flera olika varianter på ”temat”.

Jag upplevde en spännande ”Midsommarafton” på det datum som almanackan föreskriver firandet. Fram tills dess vi spelade boule lät jag min vackra klänning med fina färger och blommor vara viktig. Jag upplevde att allt jag såg bara var blommor och allt blommade, en sprudlande glädje flödade inombords. Allt kändes bara så gott, glatt och varmt. Även dansen runt midsommarstången, med tungt hängande mörka moln strax ovanför stångens topp, kunde inte lägga sordi på stämningen, när vi började med ”grodan boll”  och alla de där sångerna 🙂 :). Vi kämpade på – hoppade och studsade, slingrade oss runt och skrattade gott.

När så solen helt hade mörklagts av moln, så kom overallen fram. Omtänktsamt hade Janne föreslagit att jag skulle ta med hans overall, eftersom jag inte visste hur jag skulle möta upp mina egna önskemål och vädrets makter. Det jag minns av vårt fortsatta firande, är att jag fortsätter vara varm, riktigt varm. Det blir en semifinal för min del i boule, där jag möter Anders som förra året hade knockat ut sig själv när vi möttes i en omgång förra året. Detta hade tydligen satt djupa spår i hans själ 🙂 🙂 🙂 . Helt plötsligt utbrister han – nu fick jag revansch och jag förstår inte det minsta. Han minns att han hade mött mig och vilken fadäs som han hade gjort. Jag minns ingenting – även om jag inte hade en droppe sprit i kroppen – och det är jag glad för. Istället minns jag hur vi då som nu spelade, hade kul och ständiga ”kommentatorer och funktionärer skötte sig precis som de skulle, ”Same procedure as last year”. 🙂 🙂

När så den magiska aftonen, samlar oss vid ”lägerelden” och korven ska grillas, så känns det som om blommorna övergått i en fantastisk stämning, alla vi som kommit från så olika håll, har landat, har ”känt” på varandra och ”garden” sänks, det går att se hur var och en känner sig bekvämare, träder fram som personer och vi hyllar stunden med att ge kraft åt våra halsar – allsångshäftet kommer fram igen – och nu svänger det rejält – alla har vi hittat vår stil och glatt svänger vi med och tar ut toner och rytmer som bara var och en kan.

Må nära och kära som hoppats på något bättre och nu har himlen som utsiktsplats våndas och andra får vända sig i sin grav. Förhoppningsvis finns det oxå dom som då liksom nu gör livet enkelt och gladdes med oss! 🙂 🙂

Tack Janne för att det inte är otänkbart att ta med vinteroverallen och ta på sig den en kväll som denna – Det tredje midsommarfirandet än så länge alla med olika ”valörer”! 🙂 🙂

Ps Nils hade vinteroverallen på sin första midsommarafton 1987, en blå med vitt foder, en tillfällighet kanske. Men denna gång bar jag en blå overall med blått innefoder 🙂 :). Tur att jag inte behövde ha en rosa overall 🙂 🙂 Ds

Kommentera

