Hallå där

Detta bildspel kräver JavaScript.

 I morse när jag gick min runda med oscar, så knakade det i buskarna till höger om oss. Först trodde jag att det var några fåglar, sedan blev stegen fler och tydligare. När jag fäste blicken mot några buskage, så såg jag helt plötsligt, mycket snabbt, en vildsvinssugga komma klivandes och jag stod helt klart på den väg hon tänkte ta sig fram på!!!

Till slut fick jag fram ett försiktigt ”Hallå där” och instinktivt höjde jag höger arm och gjorde stopptecken med handen som om jag vore polis och skulle dirigera trafiken. Då stannade suggan till, gjorde en kort gir mot vänster med sina kultingar och verkade nu komma att passera mig strax om min högra sida.

Då vaknade Oscar till, han kände säkert att matte hade något spännande på gång, för han började skälla samtidigt som han vimsade runt i alla väderstrecken på en gång. Jag försökte tysta honom, dumt nog, för då blev han ännu mer upphetsad. Det kändes onödigt om suggan skulle bli förbannad och komma fram ur buskarna för att läxa upp Oscar.

Det blev tvärt om, nu vände hon och kultingarna på klacken i en imponerande hastighet och på några sekunder, och med dunder och brak som trumvirvlar,  hade de tagit sig ett hundratal meter bort. På lite längre avstånd kunde jag nu se finfina köttstycken springa på rad, bort över ett kalhygge och in i skogen.

En spännande och uppslukande händelse, i min värld,  som fick mig att springa hem, upp för trappan och för att försöka imponera på en halvsovande Janne. När inte jag fick omedelbar respons, så fick jag tag i iphonen och beskrev händelsen för en person som verkligen var villig att öppna öronen så dax på morgonen. Markus  hade gjort halva sin arbetsdag och behövde lite nyheter från hembygden…. för egen del fick jag utlopp för hela händelsens överraskning och intryck.

2 thoughts on “Hallå där

  1. Vilket äventyr!! Var du inte rädd??
    ”På lite längre avstånd kunde jag nu se finfina köttstycken springa på rad…” 😀 Ha ha ha!! Det tyckte vegetarianen var roligt!! 😛 Hejja grisarna!! Spring!! Spring!! Våga vägra hamna i en stekpanna!!! 😉 He he he…!!

    • … nehe … faktiskt inte, det känns så himla gott att inre inlärda ”skräckscenarier” har tonats ned till förmån för mildare som gör att jag kan få vara nyiken vad är det som kommer där, vad händer, hur kan vi samsas osv …. 🙂 🙂

Kommentera

