Visa omtanke med dig själv

 

Robin Sharma Articles | The Power of Daily Practices.

 

Robin Sharman, med bl a boken Finn din livsuppgift, har lämnat ett liv där hans värde som människa skapas genom kollektiva normer och värderingar till att upptäcka sitt eget värde genom att visa omtanke med sig själv.

För egen del förstår jag – att visa omtanke med sig själv – betyder att livet fylls med glädje, omsorg och omtanke. Att förneka sig själv, till gagn för andras behov – att leva för och genom andra – utarmar livet och tilliten till livets goda!

 

4 thoughts on “Visa omtanke med dig själv

    • Hej Linda, huvudsaken är att du får hjälp och blir bra, vi skojar lite med den gamla ”läkekonsten”, vi som är från landet eller tillhör den generation som fick del av allehanda egenvård efter bästa förmåga. Otroligt nog så förekom sprit på tussar som något som kunde användas till mycket, tandvärk, magont, oro osv. När jag tänker tillbaka på min uppväxt och den kompetens som då delades väninnor emellan, föräldrar och barn, på kafferasten … nyfödda barn som skrek skulle lyftas ut genom ett fönster och tillbaka genom ett annat, sk fönsterbarn, det påstods att mamman när hon väntade barnet hade stått och pratat ut genom öppet fönster – naturligtvis för mycket och inte lagom – då hade barnet blivit kallt och skred därför som nyfödd och på något sätt skulle detta kunna ”försonas” genom ritualern… det finns mycket sådant spännande. Det jag är ganska säker på även om vi i vår tid upplever oss sakliga och ”vetenskapliga” så ingår det säkert en hel del sådana former idag – allt går inte att förstå och förhålla sig till rationellt – livet har flera dimensioner eller plan inte bara fysiska och funktionella.

      Viktigt för oss är att du får må bra, ha det gott och kunna njuta av livet. Kram Linda

    • … lättare sagt än gjort, just nu håller jag på att försöka lära mig av med sådant som jag har lärt mig, fostrats och speglats till, det är en resa som ta lika lång tid lät mig psykologen förstå häromdagen, vilket kändes oerhört skönt att få stöd för då min ”prestationsångest” slår till …….

Kommentera

