Ärtor och morrhår

Vi har en egen variant på Morrhårr och ärtor 🙂

En eftermiddag när Janne hade serverat våra sötisar – Sotis, Sötis och Santé – en god lunch bestående av gröna ärtor, potatispuré och gös – inledde han ett samtal med mig med orden; Vi får nog tänka över det här med katterna! Mitt hjärta ökade pulsen med hundra procent, denna allvarliga stämma och min förebådade i min värld inget gott. Tankarna, som har en förmåga att flyga genom min hjärnan likt reaplan, hann på några tusendels sekunder måla upp ett scenario som innebar att de skulle tas bort, kastreras på störten, jag hade gjort något fel när jag matade dom eller den ”matsedel” som jag kände vara värdig våra goa kompisar och vänner????

Inte nog med att tankar flyger snabbt, jag fångar också upp bilderna som om det fanns magneter inom mig som förväntar sig katastrofer likt klass 5 eller 6 varningar inom meteorologin.

Nej, mina förutfattade meningar kom rejält på skam. Han bekymrade sig för att våra vänner älskar grönsaker, de hade kastat sig över ärtorna. Häromdagen hade de på samma sätt tagits sig an haricot verts, morötter osv, en underbart härlig scen när Sötis malde ner de proportionellt långa skidorna, samtidigt som det förvånade mig och väckte min förundran.

Katter som är vegetarianer – hur kommer deras framtid att se ut – menade Janne bestört; vad händer med den stackars mamman som släpar hem små möss till sina telingar som de bara ratar till förmån för grönsaker och delikatesser gjorda på sådana läckerheter ???? 🙂 🙂 🙂

Det är en förändringens tid på gång – snart kommer det att få inrättas skyddslagar för grönsakernas rätt att få leva i fred och frihet, utan att exploateras som föda för andra ”högstående” arter …. 🙂 🙂  Kattsnack …. på youtube

3 thoughts on “Ärtor och morrhår

  1. Så vegetarian jag är, så har jag aldrig hört talas om att katter kan eller ens vill vara det…!! Däremot hade min mamma en hund när hon var liten som bara åt kött om inget annat fanns!! Den hunden ÄLSKADE alla former av rotfrukter och grönsaker!!
    Men katter är ju utpräglade rovdjur….!
    Men skyddslagar till förmån för grönsaker tror jag inte på!! Inte förrän vi lärt oss att leva på kärlek och vatten, typ…!! 😀 Eller ljus, som vissa påstår…..!

Kommentera

