Om svunna tider

Hagert frågar:

Tjenixen på er där uppe långt bortom allfartsvägen. Är nyfiken på hur det går med sjukgymnastik och annat obekvämt utanför soffregionen. Har huvudvärken försvunnit och Janne fått upp kroppsvärmen så att han svassar runt i huset med bar överkropp likt en Plurakopia.


Fotot: Janne – vad har du gett dig in på?????/ Hagert

Hej Hagert, tack för dina frågor, för med dom så får vi nu möjlighet att få en överblick över det fullkomliga kaos som gjort att alla gamla, väl invanda och innötta vanor ställts på ända 🙂 🙂 🙂

Jag har nog aldrig varit så nära möjligheten att jämföra min överkropp med ”pluras”. Anneli håller – i egenskap av ”Blåslampa” – oss båda i farten och min kroppstemperatur närmar sig snart kokpunkten av både det ena och andra skälet 🙂 🙂 :).

Sakta men säkert har jag lättat på de dubbla täckena, därefter pläden som ett tag blev min ständiga följerslagare, till att nu – då och då – ta av mig en annan följeslagare vintertid, en otroligt varm och go hemstickad tröja som räcker från öronen ner till knäna. Ibland går det så hett till här hemma att jag t om får lätta på denna. Då sitter jag helt plötsligt i min t-shirt och musklerna börjar blottas om en väldigt försynt. 🙂 🙂 🙂

För att få bukt med envisa celler – även om jag trodde att jag inte hade särskilt många i hjärnan – så håller jag nu på att mobilisera immunförsvaret som är utrustat likt den svenska militären med en mängd olika uppdrag och funktioner som spanare, sökare och mördare/mördarceller (även om det sistnämnda kanske inte skulle gillas som beteckning för de som försvarar sig). Anneli o sjukgymnasten är rörande överens om att just självhypnos och visualisering är ett kraftfullt verktyg för en envis smålänning som jag. Min förmåga att ställa mig in på saker och ting kan få vilka berg som helst att smulas sönder i min väg.

Som om inte Annelis allians med en mannling sjukgymnast skulle räcka, så har jag nu flera personer och olika kompetenser till min hjälp för att organisera försvaret, min förmåga till självläkning och friska cellers hälsa. Aldrig någonsin har jag haft så många ”ögon” på mig att jag inte ens kan smita undan till veboa för en pilsner eller några timmars filosoferande över livets välbefinnande. Det smakar inte heller längre med öl, vin eller jäger, fruktansvärt rent ut sagt. Det är som att ordspråket ”hälsan tiger still” har fått en helt annan innebörd – rösten ekar inombords och jag börjar bli ett riktigt hälsofreak.

Goda vänner – riktigt goda vänner – börjar också bli riktigt konstiga. Senast Gunter hälsade på så kom han med kakor istället för whisky!!! Vi kunde tidigare sitta i flera timmar och filosofera över alla våra tankbara och otänkbara erfarenheter som ”gamla” sjömän. Som om inte kakorna vore nog berättar han för mig om de sk endorfinerna, måbrakickar som kan utlösas genom träning – ett ord som jag nog aldrig har stiftat bekantskap med tidigare. Träning på gym är hans hälsoförsäkring och ilvilliga jagande och jäktande för att förhindra förslappning. Det som jag fram tills nu har levt så oerhört gott på, varför jobba och jäkta, när så mycket löser sig medan man ligger på kökssoffan!!!!!

Hagert – dina ord ringer än mer i mina öron efter vår summering – Janne, du har helt enkelt haft en jävla otur!!!!

One thought on “Om svunna tider

Kommentera

