Första snöflingorna

Detta bildspel kräver JavaScript.

Helt plötsligt – måndag morgon och den 5 december –  så dalade snöflingorna sakta ner genom ett grått dis. I min värld hörs ett inre jippi!!! Jippi, nu händer något spännande och mina minnen som liten gör sig starkt påminda. Fascinerad, av dessa vackra flingor, det vita täcket som helt plötsligt klär om naturen i en helt annan skrud, magiska upplevelser väntar.

Som liten hade jag skridskor, en spark, en kälke i trä, blå skidor och min första runda pulka var röd. Jag älskade snön medan mina föräldrar bara kände att oket på deras axlar ökade. Snöskottning före och efter jobb. För pappa blev det mycket mer besvärligare på jobbet, han blev än mer trött efter jobbet. Mamma gillade ingeting förutom att hålla hemmet rent och snyggt.

Men jag rusade ner i källaren och plockade fram alla sakerna som hunnit bli lite ”slumrande”. Snart kändes de fräscha och spänstiga, efter många timmar med rosiga kinder, svettig panna och klumpiga kläder så kunde jag smyga ner i en pläd, njuta av en klementin för att somna gott, mycket gott någon timme senare.

One thought on “Första snöflingorna

  1. 😀 Jag har också härliga vinterminnen från min barndom i Stockholm!! Mina föräldrar behövde dock inte skotta nån snö eftersom vi bodde i lägenhet! Mamma har berättat om att jag ibland var försvunnen på söndagsmornarna när de andra vaknade, och de letade och letade hemma eftersom jag var känd för att gömma mig just för att jag älskade när de letade efter mig. Sen när familjen satt vi köksbordet såg de hur jag kom på skidorna, rödblommig och snöig från min skidtur! 😛
    Vi bodde nära ett stort grönområde söder om söder och jag tror inte att mamma var så orolig för mig – jag var rätt självsvåldig som barn och hon visste vem jag ärvt det av…! 😛
    Nu för tiden åker jag varken skidor eller är så där morgonpigg längre! Snarare tvärt om…!! 😛

Kommentera

