Stensjöäng

Aldrig tidigare har ett namn på en plats känts så överensstämmande med min upplevelse, Sten-sjö-äng. Helt plötsligt uppenbarar sig bilden av en orörd natur. Här har säkert inlandsisens samlat sten som av den ”produktiva” människans förklaring, skulle uppfattas som ”Lagen om alltings d-lig-het”. 🙂 🙂

Fler foton från Stensjöäng kommer – just nu är uppladdningskapaciteten begränsad – helg 🙂 🙂 🙂

Just därför känns den så orörd och har säkert också så förblivit, en plats på jorden där allting levande kan få finnas med förståelse och förundran. Så kommer jag också till mötes med min inre röst, en röst och själ som frodas genom varma leenden, välkomnande och glädje. Karin, Adam, Marianna och Anders hälsade oss välkomna till Stensjöäng, delade med sig av sin skaparglädje och förmåga att vara människa. Stensjöäng och Älmhults konstrunda 

När vi vandrade runt, upptäckte och njöt av en sol som värmde denna ännu så länge tidiga vårdag, så sökte jag efter följande rader i boken ”Findhorns Trädgårdar”:


Antikens folk accepterade naturligtvis naturandrana utan vidare till följd av direkt skådande och direkt erfarenhet. Förmågan att uppfatta den översinnliga världen har gått förlorad för den moderna människan. Det är en del av det pris hon måste betala för att kunna utveckla sin analytiska, vetenskapliga förmåga. Naturandarna är lika verkliga nu som någonsin tidigare, även om de inte kan uppfattas av andra än dem som återuppvägckt förmågan att se och höra.”

På Stensjöäng kändes det som om tiden stod stilla eller mer som att det finns ingen tid. En ofattbar tanke för den ”inrutade”, automatiserade”, ”kontrollerande”, ”planerande” människan. Men i min värld kändes just detta som en befrielse, att få lägga av mig en ”mantel” och känna mitt inre jag flöda, öppna sig för en trygg och varm plats.

Kommentera

