Skogsskafferiet erbjuder idag

Just nu är brännässlan purfärsk och mina tummar sticker. Nyplockade toppskott från nässlan håller på att förberedas och användas till en mycket god soppa. Utan vantar eller handskar har jag både plockat och rensat bort några grövre stjälkar, varför denna utmaning ? Ibland kan jag känna irritation, det ska väl inte behöva vara så komplicerat att plocka nässlor!

– Vet jag verkligen att unga toppskott bränns?

– Är det bara något jag lärt mig att de bränns, och när de ”bränns” gör det då ont?

Nu vet jag att de ger en svidande förnimmelse. Jag kan inte säga att det gör ont när jag stannar upp och känner efter. Det jag upplever är att det sticker i tummarna – fortfarande efter ca 12 timmar.

– Är det farligt att det sticker i tummarna? Nja det har jag ingen aning om. de bränns, gör det ont? Nej egentligen inte, det sticker i tummarna.

Janne har berättat att hans syster lade brännässlor på makens rygg vid ryggont. Janne smålog när han fortsatta – kanske nässlan hade en läkande förmåga eller så kändes kanske ryggsmärtan som en lättare vindpust jämfört med den svidande handpåläggningen! ”Allt är ju relativt” 🙂 :).

Själv blir jag nyfiken på om nässlan, förutom att vara otroligt vitaminrik, också har en läkande och smärtstillande kraft? Här kanske den starkaste drivkraften ligger hos mig, när jag hanterar skotten med bara händerna. Allt som kan dämpa min smärta just nu tar jag till mig. Jag har aldrig tidigare försökt lindra min själsliga smärta. Men nu har jag fått smak på att vara rädd och mån om mig själv, försöka underlätta och ge mig kraft. En nattsvart grundton, med väldigt föraktfulla klanger, nyanseras och ersätts med lättare och ljusare skalor som värmer min kropp, här och nu, utan någon stress, utan någon flykt och beredskap att försvara mig.

Minnena från förra årets premiär och rätter med nässlor har absolut inte bleknat. Istället så kvarstår nyfikenheten, det smakade gott men hur och vika nya smakupplevelser väcktes till liv? Jag minns att en hel del inlärt utmanades – går det här verkligen att äta, är den här smaken bra eller dålig?

Bloggen ”Skogsskafferiet” är som en resa in i en ny men mycket efterlängtad värld. Hur mycket fantastiskt gott kunde vi hitta i vårt älskade Linnersmåla. Vi påverkade oss själva, vårt sätt att leva, förstå och förhålla oss till livet, när en inre längtan att kunna leva med naturen fick kraft. Än mer lugn och ro började flöda i kropp och själ, än mer lekfullhet kom fram och vår gemenskap öppnades upp än mer. Som två skogsrå vågade vi släppa taget och fångas av nuet, känna tillit och tilltro till naturen, så som jag tror att Janne upplevde sin barndom tillsammans med sina föräldrar och syskon.

2 thoughts on “Skogsskafferiet erbjuder idag

  1. Lindra själslig smärta med brännässlor har jag aldrig hört talas om, men allt som funkar är bra! ♥
    Apropå att lägga brännässlor på ryggen mot värk, så läste jag om att nån gubbe stoppade kepsen full med brännäslor och satte på huvudet mot skallighet – och det funkade!! Han fick tillbaka håret!! I alla fall om man ska tro boken jag läste det i!!
    KRAM på dig Anneli!!

    • Hej, det med nässlor i kepsen ska jag faktiskt rekommendera för att se om det kan funka 🙂 🙂 Spännande blir det också att se om någon eller vilka som vågar testa detta. Kanske håret växer fram i ”blotta förskräckelsen” 🙂 🙂
      Kram till dig oxå Anneli 🙂

Kommentera

