Får jag smaka lite björksav?

I vår trädgård står det en pampig Björk, som svajar i vinden följsamt men oxå stadigt. Flera gånger i vinter har jag stått och följt björken när vindarna dragit fram och pressat på. Inombords har jag upplevt kraften i min inre ”stam”, känt hur mina fötter ändå känns rejält förankrade i jorden, sinnena lyhörda och öppna för här och nu.

Nyfiken på björksav som beskrivs vara en riktig hälsokur, frågade jag den ståtliga björken för en stund sedan om vi kunde få lite björksav, att smaka?

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Genom ”Skogsskafferiet” förstår jag att det finns två metoder; En där ett hål borras i stammen och En där en gren skärs av och en flaska förbinds med den avskurna grenen. Ett inte oväntat val från vår sida blev den metod som kändes skonsammast. Att borra ett hål i stammen, som kunde skada trädet ordentligt om ”tappningen” blev ovarsam och om hålet inte täpptes till ordentligt, fick inte något gehör. Att öppna en gren fick mig att tänka på blodgivare, som öppnar sina kärl, för att dela med sig av sitt blod till andra som behöver, kändes mer acceptabelt.

Janne har lämnat blod i flera år med omtanke om andra personers behov. Han kände sig också öppen för transplantation. Möjligen för att det som ”maskinist” är helt naturligt att byta ut delar, reparera och få något att fungera igen :).

Nu finns det en fin glasflaska, fastsatt med isoleringstejp runt en kraftig gren och med den öppna grenen ner i flaskhalsen. Med spänning väntar jag på Björkens intresse att dela med sig och om jag har varit försiktig i min framfart och nyfikenhet.

På systemet går det att beställa Björkvin ur specialsortimentet och det kommer säkert att bli en beställning för att testa.

One thought on “Får jag smaka lite björksav?

Kommentera

