De tio kropparna

I ett kompendium framtaget av Institutet för medicinsk yoga förmedlat synsätt som rör skikt av medvetande i form av 10 kroppar.

Den första och innersta av dina tio kroppar är Själskropen. Själen är ditt innersta väsen, kärnan av det som verkligen är du. Den del av dig som aldrig dör, det eviga ljuset.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Du är inte ett stycke kött som tänker. Du är en själ som just nu har en viss fysisk kropp runt dig själv. Att dö är lite som att byta kostym. Själen (du) finns kvar och går vidare. I nästa liv, i en ny kropp är det fortfarande du som är kvar inuti den nya kostymen. 

3 thoughts on “De tio kropparna

  1. Åh! Så tänker jag också!! 😀
    Har du förresten läst triologin ”Samtal med Gud” av Neale Donald Walsh?? Det är verkligen böcker värt att läsa!!! De är helt fantastiska!! (Fast det skulle nog inte en religiös person tycka…)
    I den tredje boken står det om vad som händer när man dör och det var en stor tröst att läsa när först min mamma och sen 3 månader senare min pappa dog! Läste stycken ur boken på bådas begravningar…! ♥

    • Tusen tack för boktipset, det blir ett besök på biblioteket. Jag blir lite nyfiken – funderade du någon gång på att varför hålls begravning, är det en ritual som bara finns? Jag kan tänka mig att det finns kulturer där omhändertagandet av en lämnad kropp eller som texten ovan ger uttryck för – ”byte av kostym”, kan visa på andra ”traditioner” och ”ritualer”. Önskar dig en bra dag 🙂

      • Jo visst har jag funderat…!! Men jag har aldrig hört talas om andra sätt än typ begravning som omhändertagande av någons fysiska kvarlevor…!! De allra flesta begravningsritualer handlar om att visa vördnad för den döde, och jag tror att alla kulturer har en tradition och tro på ”efterlivet” och att nånting obegravbart lever vidare. Sen beroende på tid, plats, religion o s v ser ritualerna olika ut.
        Själv vill jag bli omhändertagen på detta sätt:
        http://www.promessa.se/ Men jag tror inte att det är ”lagligt” i Sverige än…!!

        Önskar dig en bra dag också!! ♥

Kommentera

