Trygghet

Äntligen börjar det kännas som om vi kommer tillbaka till vår vardag, det är fortfarande Janne och jag. Trots allt som har hänt de senaste veckorna kan inget ändra på detta. Vår gemenskap och vardag är nästan sig lik. Jag känner sådan tacksamhet för flera av våra vänners feedback.

– Det viktigaste i en sådan situation är att vardagen så snart som möjligt blir sig så lik som möjligt!

– Härligt, då har ni ert hem i Tingsryd!

– Janne kommer alltid att finnas hos oss!

– Tack för att vi fick vara med er, uppleva ett så fint samarbete er emellan, värme, ömhet och respekt, uppleva kärleken i ert hem!

Ett totalt kaos – alla tankar som far som rakblad och knivar, skär av livet och allt levande – fick mig att vandra på avgrundens kant, att titta ner i ett mörkt hål, känna smärta så stark att kroppen höll på att förvandlas till en stenstod. Det finns – fick jag mig förklarat – tre strategier då tankar och känsloreaktioner blir alldeles för starka för att hantera; flykt, försvar och att ”spela död”. De två första har en fysisk koppling medan den tredje, ofta bortglömd, är en psykisk reaktion för att undvika hot och fara för sitt själsliga liv.

Stunder av stillhet, stunder av tystnad, stunder av vila, stunder med meditation och Yoga gör att jag återigen får kontakt med mitt inre jag, min inre sanning, min inre röst, mina känslor och upplevelser. Omvärldens och yttre impulser klingar av, får leva sitt eget liv och höra till dem som ger uttryck för dem. I vår värld finns livet här och nu, i förmågan att känna närhet, omtanke och kärlek, njuta av att bara få vara och vara tillsammans. Så har vår vardag fått både sitt innehåll och sin form.

Så fort solen började skina, värmen stiga på altanen, så tog vi fram våra stolar, dynor och filtar. En dag kändes det så varmt att vi bestämde oss för att äta lunch ute, något som känns så otroligt gott 🙂 🙂 Vi njöt av en otroligt god älgstek, som Markus hade försett oss med, och tillbehör. Janne lutar sig tillbaka i solen och säger:

– Det kan inte bli bättre än så här, solen och värmen, sitta ute, lyssna och uppleva, en fantastiskt god middag och så har vi varandra!

2 thoughts on “Trygghet

Kommentera

