Är det här konst ?

Är det här konst, säger Krister med en mycket, mycket misstänksam blick?

 

Misstänksamheten byts emellanåt ut till leende och små skratt som lurar i halsgropen. Kanske ser det konstigt ut, för den oinvigde, några plattor staplade på höjden och snedden. Till detta kommer några fat och burkar som verkar bara vara där utan någon mening.

I min värld upplever jag det som konst. Vi blev medvetna och invigda i vår önskan att också måna om småfåglar, fjärilar, bin, getingar, humlor m fl och då är det viktigt att också sörja för deras behov av vatten i grunda tallrikar med en bra kant att landa på. Plattorna hade legat längs husgrunden och så ville vi inte ha det. När de togs bort så las de bara i en hög på gräsmattan i väntan på att de skulle kunna komma till användning på ett eller annat sätt. Egentligen inte alls enligt sociala normer, då de borde burits bort och staplats på en plats, inne eller ute, där sådant som just nu inte används förvaras med ordning och reda som högt värderat karaktärsdrag.

 

En god vän på besök undrade om vi behövde hjälp att bära bort plattorna? Nej, svarade jag, de ligger där och väntar på att komma till användning! En idé är att vi kan ha dem till en skulptur, hasplade jag ur mig. Visst svarade Bengt, det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. När jag återigen sitter och har plattorna i mitt synfält, med en god kopp kaffe i handen, så känner jag en behaglig rörelse i kroppen. Det landar en fjäril på plattorna, till min stora förtjusning. Helt plötsligt så dyker det upp några rader från en artikel om just fjärilar och deras behov av vatten. Då ramlar bildligt talat ridån ner för mitt inre och där känner jag hur skulpturen får formen av en vattenoas med skydd för våra små vänner. Formen sitter i kroppen och det tar inte särskilt många minuter att lägga plattorna, hämta en tallrik fylld med vatten och en nästan tom honungsburk till bina. 🙂 🙂

För oss känns det här som konst, en skulptur som likt pricken över i symboliserar kraften i  kreativitet och mening. För den oinvigde är plattorna bara en ”hög” med plattor till synes utan någon som helst mening och funktion.

 

2 thoughts on “Är det här konst ?

  1. Klart det är konst!! Och lite konstigt…!! 😛
    Synd att du inte är en berömd konstnär, då hade du kunnat ta snuskigt mycket betalt för installationen!! 😀

Kommentera

