En damm fylld med glädje

Vanligtvis är en damm fylld med vatten men den här dammen – som Markus har fotat – är fylld med glädje!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Janne har berättat att det är en investering som han är mycket nöjd med. Att få se  och uppleva Markus och Sara, deras vänner och andra barn finna så mycken glädje, skoj, fantasi och förutsättningar att upptäcka, är ”obetalbart”!

Samtidigt har så många vuxna och kloka, undrat, över om det står riktigt till i mitt ”huvud”. Bygga en damm verkade helt galet i deras värld! Det kostade bara en massa pengar och till vilken nytta ??? Andra gav uttryck för fara, allt som kunde hända, ond bråd död, galenskap från morgon till kväll, dumheter från hans sida. Få eller kanske ingen som han upplevde det delade hans drömmar, hans inre sanning och inre röst, att få vara levande, glädjas och ta vara på något så vackert och enkelt som en damm.

I Jannes värld – var det en investering inte en kostnad – han såg så många andra fördelar som att få egna massor till utfyllnad. Vad hade detta inte kostat att köpa? Han lyssnade på naturen som på platsen bar på så mycket vatten att det kändes bättre att frigöra vattenytan och speglingen av en underbar natur. Ja, så här skulle jag kunna fortsätta och berätta om de erfarenheter och upplevelser han delade med sig av.

Vi har njutit av att stilla sitta och njuta av dammens skiftningar över dagen och över årstiderna. Upplevelser av lugn och ro, värme och närvaro, utan så många ord, bara dela en inre njutning här och nu! Vid dammen har vi också delat fika med så många olika personligheter och deras berättelser, en fantastisk gåva att få lyssna, skratta och känna att det är gott att leva.

5 thoughts on “En damm fylld med glädje

  1. Klart att en damm är en investering!! Jag önskar att vi hade en här hos oss, men min Janne förstår inte vitsen med det…!! Jag t o m köpte en bok om dammar med massor av vackra bilder, i förhoppning att det skulle tända till hos honom, men icke…!! 😦

    • … det här känns som ett riktigt klurigt projekt, jag och Helena kom överens om att vi ”bytte män”, när det var så där stopp … om Helena berättade att hon ville ha något som inte Krister ville så uppmuntrade Janne henne, visst ska du göra så Helena och Kristers blick blev något dyster. När jag ville ha logdans, så hoppade Krister till och tyckte att det var ett jättebra förslag och ställde direkt upp på att hjälpa till att rensa på logen. Det är inte ofta som Janne blir mörk i blicken men då, då var vänskapen nära att ta slut med Krister …. så Helena och jag drog slutsatsen, när det är stopp så lånar vi hjälp av varandra … 🙂 🙂

      • Hahaha!! 😀 Va listigt!! 😛
        Men så kan ni ju inte göra längre… Du får ta fram bästa uppfinningsförmågan och klura ut ett annat sätt att få det som du vill!! 🙂

      • jag behöver ju inte uppfinna något nytt, det blir ju Helena, jag kan ju be Krister komma när jag behöver hjälp 🙂 🙂 🙂

Kommentera

