Droppar sakta ner på min panna

Fortfarande bär min kropp på upplevelsen av att känna varm olja droppa ner i pannan, en fascinerande upplevelse som är svår att sätta ord på – fånga överhuvud taget. Min första reaktion när jag ligger där på massagebänken varm av efter en inledande massage med olja och eteriska oljor, oljan droppar ner i pannan är att försöka få stopp på dropparna som rinner ner längs pannan, bakåt och åt sidorna. Hela jag ryser och ansiktet känns som ett russin. Något gör att min reaktion dröjer, musiken, mjuk och omslutande stämning i rummet och Pia som med sin närvaro får mig att skappna av mer och mer. Reaktionen uteblir och någonstans förblir min kropp avslappnad samtidigt som oljan droppar, varmt omsluter och renar mitt huvud. Den rinner av mig likt kasta vatten på en gås, en underbar upplevelse som får min kropp att slappna av, släppa taget, inte helt lätt. Känslan av att bli renad i kropp och själ blandas med en enorm trötthet i kroppen som också kan få mig att uppleva rädsla. Föreställningen om att tappa kontrollen över kroppen får mig att tro att jag aldrig kommer att kunna klara av att göra något. Jag liter inte på min kropp.

Nu en vecka senare så upplever jag hur min kropp sakta återhämtar sig och det är med  renare, vackrare och vänligare förnimmelser 🙂 🙂 🙂

Detta bildspel kräver JavaScript.

Varmt tack Pia!

Pia Bergendahl, Ayurvedisk hälsorådgivare, finns på GoodLife i Tingsryd och erbjuder bl a

Shirodara

”En djupt avslappnande behandling där en var oljestråle långsamt rinner ned över pannan och hjässan. Behandlingen börjar med en kort oljeinsmörjning av hela kroppen. Genom att blanasera hormonsystem motverkar den framförallt mental stress, oro, spykisk obalans, huvudvärk och sömnproblem. Bra för ett stort antal sjukdomar relaterade till huvud, nacke, ögon, näsa och hals. Balanserar kropp och sinne och förbättrar minnet. Shirodaran kan fåst tillsammans med Abhyangan. 

5 thoughts on “Droppar sakta ner på min panna

  1. Åh va härligt det låter – nåt som jag skulle behöva!! Synd att det är så långt till Tingsryd…!!
    Fin bildsekvens på pionen!! Men det ÄR väl inte årets blomning??? Då blir jag riktigt avundsjuk!! 😛

Kommentera

