Förundrad

Undrar om det finns någon som har en bra bild att sätta till denna text????

 

Härom kvällen, ganska sent – tror att det var en repris av programmet äntligen hemma – har jag en minnesbild som jag fortfarande förundras över.

– En man håller en vacker pellargon i handen. Den blommar och så säger han något i stil med. Växter blommar inte för att blommorna är vackra, utan för att överleva. Om du nyper bort en blomma som har blommat färdigt (vad som nu bestämmer när en blomma har blommat färdig), så skrämmer du växten till att sätta nya blommor för att kunna överleva!

Visst låter detta som ett fantastiskt knep för att odla ”skiten” ur en växt, få översvallande blomning som sedan sannolikt slängs till hösten! Frodighet får en helt annan innebörd och i vår värld känns det som att produktionsidealen har företräder framför upplevelsen av liv fyllt med magi, mysterium osv.

Underbart ”manligt” som personer – oberoende av kön – kan anamma 🙂 🙂

One thought on “Förundrad

  1. Live and let live….!!
    Alltså…. jag kanske är extra blödig, men ovanstående devis gäller även växter i min värld! Om det finns det minsta liv i en växt jag har hemma så försöker jag alltid rädda den!! Och att nypa av blad eller blommor innan de är helt och hållet vissna och torra är sånt jag inte gör!! Jag har fått mycket kritik p g a detta från kompisar som tycker att det ser skräpigt ut…! Men så länge nåt lever så får det leva (och dö) i sin egen takt hos mig! Jag tänker att plantan suger tillbaka kraft från det som håller på att vissna och att jag om jag tar bort blomman eller bladet för tidigt snuvar växten på den kraften/näringen…! Kanske det är därför mina krukväxter inte blommar så ofta och så mycket… men då får det vara så – jag har inte hjärta att ”slita bort” nåt som fortfarande lever…!! 😛

    Insåg helt plötsligt att det nog är därför jag aldrig lyckas med tomater… där SKA man ju nypa bort sidoskott så kraften går till själva tomaterna!

Kommentera

