Röda och nästan svarta

Tusen tack Berith för tomatplantor som sedan jag fick dem har växt sig starka och fina. I vår värld är fem olika sorters tomatplantor som en upptäcktsresa – att få följa hur de växer, deras olika former, de blir på något sätt personliga vänner som om  vi tar väl hand om varandra kommer att ge underbart goda frukter i allt från färgen röd till nästan svart, mini till stor.

Själv känner jag mig riktigt glad, att ha lyssnat till idén om att plantera dem i pastellfärgade spannar från Rusta. Janne hade ett finger med här – kände jag – då min första tanke var att köpa spannarna på Börjes. Då stötte jag på patrull, fina hammarplastspannar kan inte användas då du tänker borra hål i dom. Alltså fick det bli Rusta och 14,90 kr/spann. Att borra hål i spannarna, 5 cm från botten, är Beriths smarta idé. Då har du koll på vattennivån så att inte rötterna ruttnar och det blir för mycket vatten. Lisa tyckte absolut att de svarta handtagen skulle bort, då kunde mammas något våghalsiga idé accepteras 🙂 :). Det finns vissa begränsningar för vad ”mammor” får hitta på 🙂 🙂

Nu känns i vart fall våra plantor som goda kvänner, som växer var och en på sitt sätt och har sina olika behov. Det är en drömvärld att kunna få känna in och glädjas med deras utveckling.

One thought on “Röda och nästan svarta

Kommentera

