Sömndrucken efter en Helande måltid bestående av ”ogräs”

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sömndrucken – har aldrig funderat över detta ord tidigare – men just nu har det fallit på mina läppar. Det känns som om jag befinner mig någonstans mellan djup avslappning i kroppen och ett sakta vaknande medvetande, härlig vila, fortfarande ombäddad av sängvärmen och sinnesfrid.

Denna morgon känns absolut mycket speciell. Jag kan inte minnas att jag just har upplevt känslan av att vara sömndrucken en morgon, att kunna äta frukost utan att känna att frekvensen har ställts in på kontakt med någon form av reaktor och reamotor (det skyddande negativa sinnet). Mitt försvarssystem är redan uppvärmt innan jag ens hunnit öppna ögonen, kroppen redan uppe i varv inan jag ens stigit ur sängen ???

I går kväll kunde jag i samma ögonblick som jag fick en underbart varm kram av Marianna, känna hur hur min kropp började ställa in sig på något annat. Tänk att för en stund få byta kanal, ändra frekvens och kunna lämna förstånd och förnuft för en stund, det negativa sinnets skyddande medvetandenivå. Helt plötsligt kände jag mig uppslukad av stunden av naturen, av värmen, av dofterna, av närvaro och liv. Upplevelsen av att med hjälp av Marriannas röst bli ett med naturen, kändes som att överlämna mig till en kraftkälla fylld med magi, mysterium och mirakel.

Min kropp – den fysiska kroppens – förmåga att uppleva njutning, såväl mänsklig och gudomlig, närvaro i nuet, utan ovilja eller hat och vår vandring och sökande efter ”ogräs”,  förde mig längre och längre in i mig själv och min egen salighet. Dörrarna för barnet inom mig, min nyfikenhet och mina frågor flödade och tålmodigt fick jag svar. I en annan värld – Det positiva sinnet – såg vi oändliga möjligheter i allt och alla. ”Ogräsen” blev vänliga och omtänksamma, vackra och framförallt personliga vänner som bjöd in till en härlig middag.

Med hjärtat – det neutrala sinnet – samlade vi blad och blommor som våra nyfunna ogräsvänner delade med sig av, glatt sjungande och överväldigade av att blivit sedda och förstådda. Vi vandrade sakta upplösta till magi, mysterium och mirakel. Med varsam hand och beundran – lade vi i vår korg det som skulle bli vår middag. Min sanna identitet – själen – fick i stunden sjunga ut sin lovsång utan rädsla.

Lugn och ro, frid och fred i såväl kropp som sinne och själ löste upp det rum som med förståndets och förnuftets frekvenser kallas kök. Samspel mellan händer, hjärta, dofter och smaker dansade fram en fantastiskt – Helande måltid. I den rena njutningen förstärktes upplevelse av salighet i ett med naturen.

– ”Visdom övergår i kunskap när det blir en del av din personliga upplevelse.” Yogi Bhajan

– ”Fulländing är ett tillstånd av ständigt inre växande.” Yogi Bhajan, mästare i Kundaliniyoga.

Enligt  kundaliniyogiska traditionen består människan av tio olika skikt (nästan som en lök), tio olika medvetandenivåer, dimensioner  eller tio olika kroppar. Institutet för medicinsk yoga, IMY, kompendium om ”De tio kropparna”.

Marianna – kan du hjälpa mig här … Marianna Agetorp

Fakta i sådana här sammanhang är för mig en omöjlighet – vilka är de ogräs vi samlade, några kommer jag ihåg men resten? Naturligtvis har Marianna koll på detta och jag rekommenderar en kontakt och ett möte för den som är nyfiken och intresserad.

Meny

– Örtsmör

– Kodiment (finhackade maskrosblad, mandelpasta och miso)

– Dressing och Dipsås ( riven ingefära, shoyo och lite vatten)

– Sallad – harsyra, maskros … osv

– Friterade lindblad, gullviveblad, knoppar från humle, granskott och något mer … helt enkelt underbart smakfullt

– Bröd

– Dryck – vatten smaksatt med mynta

– Dessert – maltsirap, rabarber ej vattnade med guldvatten, grädde …

Bara så otroligt gott och en härligt vacker stund, att få vara här och nu utan förväntningar !

Kommentera

