Det började med en ”stöld” av en ros

Detta bildspel kräver JavaScript.

Glad i sinnet, tillsammans med goda vänner, klädd i en svart hatt passerar hon en rosrabatt och där blommar precis en så vackert röd ros som hon vill sätta i sin hatt. Rabatten ligger längs med en parkering, det hela verkar klart som ”korvspad”. Jag betalar min skatt, rosen växer i en kommunalrabatt, då tar jag precis den jag vill ha.

Möjligen skulle vän av ordningen kunna säga – säg den lycka som varar – och ganska snart står det klart att rabatten med rosor är privat. Den tillhör fd pastorn Göte Haglund i Ingelstad. En lätt rådnad värmer till och hon bestämmer sig för att skriva ett brev och be om ursäkt. Brevet når Göte Haglunds fru, som läser och bjuder in Marianna till sitt och makens hem.

Så börjar en nära vänskap mellan Ulla-Carin och Marianna som sedan leder vidare till berättelser om Göte Haglunds liv, hans passion och engagemang för rosor. När han hade som flest rosor, fanns det 2 000 i hans trädgård, samtliga namngivna och med historiska beskrivningar. De kom från när och fjärran, hade samlats in under flera år. Då fanns inte internet och sociala medier i var mans tjänst i vart fall. Ändå var världen tillgänglig, liksom kommunikation och nätverkande. Sannolikt förutsattes tålamod, en själ djupt förankrad i rosornas skönhet och vilja att dela med sig av sina dofter.

För 25 år sedan bestämde sig Göte Haglund, tillsammans med dåvarande chefen för Botaniska Trädgården, att donera 1 500 rosor för anläggning av ett Rosarium. Den 30 juni – 1 juli 2012 arrangeras ett jubileum och då medverkar Marianna för att berätta något om Göte Haglunds livsresa, passion och personlighet – sett med hennes ”ögon”.

För egen hade just ett besök på Rosariet stått på önskelistan sedan våra goda vänner Lotta och Gunnar seglade Göta kanal. En morgon när Gunnar sov sin skönhetssömn hade morgonpigga Lotta tagit sig från Marinan, Göteborg, upp till centrum och av en tillfällighet gått förbi Trädgårdsföreningens grindar och sett att just då arrangerades rosens dag. När Lotta berättade om sin korta men intensiva upplevelse och förundran så kände jag hur min önskan att få se rosenträdgården spann sina trådar.

Min ”kärlek” till rosen är mer obegriplig utifrån min horisont, jag förstår inte riktigt varför mitt hjärta klappar inför rosens skönhet och doft. Jag fascineras om och om igen, hur har allt i naturen som jag upplever så otroligt vackert skapats, funnit sin kraft och mening. Jag förstår inte och jag har inte särskilt mycken användning av vetenskapliga förklaringsmodeller, inte heller etablerade ”religiösa” föreställningar mer än att dessa innehåller något mer än det som går att logiskt försvara och förklara.

Tack för en underbar dag på Rosariet, för alla intryck och sådant som känns viktigt att fånga upp och känna in!!! Kvar dröjer sig dofterna som hälsade välkomna en bit in i parken, mellan lagerhuset och Rosencaféet, ett själsligt spa så där rakt upp och ner, utan någon som helst föraning 🙂 🙂

9 thoughts on “Det började med en ”stöld” av en ros

  1. Hahaha!! Jag är fortfarande vaken!! Men inte så många minuter till, för nu stänger jag av datorn och går och lägger mig!! Alla andra i huset sover och snarkar så gott redan!! Eller för länge sen kanske jag skulle säga…!! 😛 Tänk att jag ska ha så himla svårt för att gå och lägga mig!!
    Men NU säger jag go’natt!! 😀

      • Ja ”Götesson” kändes som en ledtråd, men det känns skönt att inte vara tvärsäker, tack för din respons. ”Nyfikenheten” tar naturligtvis inte slut med detta – vilket inte betyder att du behöver besvara den – bor du i Australien och i så fall finns det något som du fascineras av? Rosor 🙂 ?Önskar en bra dag Anneli

Kommentera

