Sanningar som kan omprövas

Både Janne och jag är helt övertygade om att djur både kan tala och kommunicera. Det som hindrar oss att förstå och bli medvetna är det som vi har lärt oss – att tala och kommunicera har sin förebild i det som vi människor satt som norm, definitioner och uttryck. Men det är lättare sagt än gjort, att lämna sina inlärda föreställningar, vad som är vad!

Humor och fantasi kan hjälpa till. Janne berättar om när Markus står och tittar ut över ängen, efter vilt. En hare kommer strosande över gårdsplanen totalt omedveten om Markus avsikter med sin utblick över ängen. Janne levandegör haren, så att jag i min värld ser ”personliga” drag och egenskaper. Med leende på läpparna så föreställer jag mig hur den funderar över sådant som är viktigt, som hör harens vardag till. Rörelserna är inte längre enbart mekaniska responser. I samma stund som Markus vänder sig om slinker Haren runt hörnet på vedboden och där står de ögon mot ögon, helt förstummade båda två. Överraskningen är så tydligt påtaglig, berättar Janne, att den blir komisk och han ”fantiserar” fritt  vad som kan röra sig i både harens och Markus hjärna. Två jämlikar möts – lika förvånade.

I min värld har jag blivit mer och mer medveten om djurens närvaro, deras själar och självklara existens lika stark som min egen. När känslan av att någon tittar på mig, jag tittar upp och ser en fågel på en gren som följer mig utan att bli rädd, så upplever jag hur min värld öppnar sig och expanderar. Fågeln på grenen känns helt verklig, vi delar en stund här och nu som i en berättelse från en sagobok. I min värld känns detta helt underbart en fantastisk gåva.

I dag – tidigt på morgonen – går vi längs grusvägen och ser hur vildsvinen nyss varit där och ”bökat”. Det känns helt otroligt att blivit medveten om hur närvaron kan läsas in i naturen. Doften från jorden känns, den är fortfarande varm genom energin som flödar, jorden mullig :). Tysta går vi där och lyssnar på fåglarna, hör vinden i löven och upplever hur även löven ger olika vindljud. När jag tittar framåt längs vägen ser jag plötsligt bakdelen på en gris lämna vägen på vänster sida för att strax följas av en liten kulting som hinner halvägs över vägen. Då börjar Kanadagässen (vet inte om namnet stavas så här) skräna, suggan grymta och kultingen tvärstannar, vänder sig om och springer in i det höga gräset på högra sidan av vägen. Det blir stilla och jag står stilla. Då förstår Oscar att det är något på gång, svansen börjar vifta och så kommer skallen för att i hans värld bli delaktig i det som händer :). På något sätt bryts magin och det är bara att vända om för den här gången 🙂 :).

En otrolig upplevelse som fortfarande finns närvarande med beundran och nyfikenhet. Inom mig känns sagan stark, liksom min stolthet över att få vara med i den, möta nya vänner och ”verkligheter”!

 

One thought on “Sanningar som kan omprövas

Kommentera

