Avrostningsmetning

Motordrivna bryggor är förbjudna i sjön Åsnen – ändå så sitter vi på just en sådan när vi tar itu med ”Avrostningsmetningen”! 🙂 🙂

Visst känns det lite klumpigt att få på den ”meterlånga” masken – Vilket djurplågeri. Ändå så fortsätter jag och i nästa andetag så funderar jag högt. Egentligen är det inte särskilt mycket som behövs för att leva gott – lyssna till vågornas skvalp, följa molnen på himlen, spekulera i när och var solen kommer att gå ner, vilket väder det blir, fånga aborrar och grilla dem direkt på den lilla grillen. Njuta av att få vara tillsammans och framförallt av goa skratt. Janne känns så otroligt närvarande, här och nu. Han älskar sådana stunder, där livet känns enkelt, behagligt och gott!

Helean och Krister ”in action” är också helt oslagbara – vilket humorprogram detta par skulle kunna bjuda på. Ännu – dagen efter – känner jag hur skrattbubblorna fullkomligen väller upp, fram och ur mig när jag tänker på dem. Helena vänder sig med allvarlig min till Krister och säger; Du måste hjälpa mig – påminn mig i morgon att jag ska åka och ta ett blodprov på förmiddagen. Kristers min är fantastiskt och jag skulle betala hur mycket som helst för hans tankar i denna stund. Det dröjer inte länge förrän Krister lika allvarligt frågar Helena. Du måste hjälpa mig! Mina förvåning känns i hela kroppen. Helena påminn mig om att jag behöver åka till Börjes för att fixa små metspön till barnbarnen inför Metartävlingen på lördag. Detta är så sagolikt kul att få uppleva och dela. Jag vrider mig fullkomligt i skratt, deras miner skulle jag vilja fotografera om det nu bara hade gått. Alla dessa tankar och funderingar som far kors och tvärs, får ett sk tydligt kroppsspråk 🙂 🙂 🙂

Ja, på lördag är det dax igen – den årliga metartävlingen – när vännerna samlas i Ekamåla från kringliggande byar för att kora årets formella mästare. Den som på en och en halv timme lyckas fånga fisk som när den vägs in har bästa vikt. Några proffs finns utnämnda i taktiksnacket och ”omklädningsrummen”. Det kvittar vad vi tar till för knep – nog fasen får alltid Hasse fisk och flera fiskar. 🙂 Men i år storsatsar vi – någon fördel måste det finnas – jag kommer att använda mask efter att ha prövat majs, ekologiska maskar osv. Inte en enda gång har jag lyckats få fisk. Janne har struntat i fisken, han vill helst inte ha någon – tror jag – för då blir det bara krångligt. Förra året hade han metraften mer uppe bland träden än i vattnet. Tommy fick fixa till både krok och rev. De ekologiska maskarna var otroligt äckliga. Efter bara en stund eller rättare sagt när jag behövde maska om kroken la jag av. Istället fick jag en härlig stund tillsammans med Annie på bryggan, i underbart solsken. Ett mer engagerat mete stod Anders för som senare på kvällen ville bjuda på en jägermeister för min tydliga ståndpunkt; Jag skiter i metet och har det gott en stund istället! 🙂 Vår gode vän Gunter var inte heller särskilt imponerad av maskarna som hade inhandlats av Janne med stränga order om att dessa är de endast tillåtna ”maskarna”. Han la av efter halva tiden och minglade runt bland alla trevliga personer.

 

När konkurrens, prestige mm har lagt sig något, samlas deltagarna i metningstävlan hos Elin och Hasse. Långbordet har riggats liksom grillen. Blir det regn, så finns den för gemensamma aktiviteter inrättade ”Puben” i ladan. I goda vänners lag firas sommaren, metet och god grannsämja. Ett och annat groll kommer kanske upp till utan, något nytt växer fram som kryddar tillvaron till nästa metningstävling, året därpå :).

2 thoughts on “Avrostningsmetning

  1. Urk…!! Det finns inte på kartan att jag skulle klara av att sätta mask på en krok..!! När jag var i 10-årsåldern fick jag låna en katt av bonden på vårat landställe och för att dryga ut maten började jag fiska. Men utan mask!! Det gick hur bra som helst!! Jag fick abborre med färskt vitt bröd, ihoptryckt till en kula, och t o m med russin på kroken!!
    Om det inte vore för att jag tycker så synd om fisken så skulle jag kanske ha åkt ner och deltagit i den där tävlingen…! Vem vet… jag hade kanske vunnit och dessutom startat en ny fisketrend som räddat många maskar från fiskedöden!! 😛

    • Du har en ådra som liksom Janne avvärjer varje försök att använda mask. Nu skaffade jag mig en specialdispens – men han hade koll på läget. Jag använde bara en enda mask och fick absolut ingen fisk. Nu har jag lagt alla maskarna i komposten 🙂 🙂 Han har full koll på läget 🙂 🙂 🙂

Kommentera

