En inre verklighet

Efter regn kommer sol, hur många gånger har inte detta uttryck försökt förmedlas som en tröst. Nu känns det ändå som om denna tröst slagit rot i mig, genom Rebecka Vik, som i radioprogrammet Naturen – den andra världen, berätta om sin resa från den yttre verkligheten och smärta, till sin inre verklighet, kroppens och själens obegränsade möjligheter. Jannes inbjudan till sin verklighet och önskan om att få en följeslagare och någon att dela den med känns så innerligt stark just nu. Han ville visa mig, uppmuntrade mig att ta tillvara min förmåga och kraft, söka den verklighet som han kände så djupt inom sig.  I min värld så är jag så innerligt tacksam för att han fick mig att välja oss själva, att välja vår egen verklighet och att han finns nära här och nu.

Jannes egen förståelse och egna berättelse kan läsas in i programmets presentation;

”I sagor och legender berättas om en tid då skogen befolkades av olika sorters naturväsen. Det var trollen, nymferna och älvornas tid. Långt senare skulle moderniteten och upplysningen tvätta naturen ren på allt oförklarligt. Men någonstans finns den förtrollade skogen fortfarande kvar. Programmets huvudperson heter Rebecka Vik.”

Detta bildspel kräver JavaScript.

När Rebecka berättar – radioprogrammet –  om de ljusfenomen som blir synliga genom hennes närvaro här och nu, med  hela sin kropp och själ, så gör sig minnen påminda om den situation då Jannes första epileptiska anfall var på gång. Just i stunden, när vi fikar, och han frågar om jag ser ljuskloten och energier som rör sig runt om oss, tackar jag – något okoncentrerat – för att han har förmågan att uppleva fenomenen. Då var det inte möjligt för mig att dela hans erfarenhet. Inom sjukvården förklarades mycket förståndigt att ljusfenomenen hade att göra med de impulser som började röra sig ”friskt” i den del av hjärnan där tumören satt, nära syncentret.

Nu – inombords – är min önskan stark att min förståelse hade varit djupare än den blandade humor som rörde sig i gränslandet mellan att förstå och samtidigt vara i en annan verklighet där hans upplevelser inte var möjliga.  Med ett metamedicinskt perspektiv skulle det också varit möjligt att förstå tumörbildningen i hjärnan som en fas i kroppens egen självläkningsprocess och förmåga till inre utveckling. Förmodligen kände Janne detta själv, han berättade gång på gång att han kände sig frisk, att han skulle leva och verka. Idag hade frågan känts naturlig – Vad vill tumören berätta i ett inre sammanhang, i den egna verkligheten. Istället för att följa ”strömmen” och rikta in sig på att läkning och hälsa enbart var kopplad till att den skulle tas bort.

Att välja att söka sin inre verklighet, känns mycket större än den yttre verkligheten som kan betraktas, mätas och vägas med logikens och hjärnans kraft 🙂

Tack kära Marianna för din kraftfulla förmåga att visa vägen, för att du berättade för mig om programmet och din ”röst” kändes i min verklighet ivrig, lyssna Anneli, lyssna på Rebecka Vik, hon har något viktigt att dela med sig av till dig och er.

One thought on “En inre verklighet

Kommentera

