Med rätt att ”döda” ???

Pantersniglar gör sällan skada – Odla.nu

Helt plötsligt brast mitt tålamod, min önskan att kunna hitta förståelse för mördarsniglarna i trädgården. Någonstans fanns också en övertygelse om att det finns en lösning genom att vara här och nu, låta intuitionen komma till tals. När fina smultronplantor, som under några veckor växte sig starka och fina, blev angripna av någon bladätare så dök en liten ”djävel” upp och berättade att ta askan i den öppna spisen och lägg runt plantorna, så kommer den som i vart fall försöker krypa dit få aska på sig som kanske inte känns så bra. En mer försonande variant av tilltaget, om smultronplantorna är ”undernärda” eller inte mår bra på något sätt, så blir de mer utsatta för ”övergrepp”, kanske askan kan tillföra mineraler som de kan behöva??? 🙂 🙂

Mitt fösök studerades – om inte vetenskapligt – så med stor nyfikenhet och mitt behov av att överlista förövarna fick känslan att ”vara herre i sitt eget hus” att kryddas upp några snäpp. För när nya blad verkade få vara ifred, så spred sig också minen av självbelåtenhet över både ansikte och kropp.

I takt med regnet så blir några av de mer och mer omtalade ”mördarsniglarna” att öka till antalet och oxå växa till sig, längre och längre, fetare och fetare !!! I ett radioprogram hör jag en röst som berättar att det är just nu, när mördarsniglarna är så stora som de oxå börjar lägga ägg som sedan kommer att ge ett överflöd av mördarsniglar nästa sommar. Den inre föreställningen om detta överflöd fick säkert min instinkt att försvara mig att trigga igång, för då infann sig min rätt att ”döda”. Med spaden i högsta hugg, inleddes räder och rensningsaktiviteter i trädgården. Förblindad av adrenalin som flödade i hela kroppen avrättades dessa ”mördarsniglar” på löpande band, halshuggning. Under min framfört hörde jag röster om berättelser på vilka sätt mördarsniglar kan bekämpas ”Med rätt att döda”. Då ytterligare ett försvar behövdes för min handling, så konstaterade jag att eftersom de själva är kannibaler, med lätthet äter upp sina kompisar mer eller mindre döda 🙂 :), finns det inte något som borde hindra denna rättskipning. Dessutom så säger själva deras namn ”Mördarsnigel” att det är något med deras beteende som behöver stävjas och framförallt inte förtjäna ödmjukhet och respekt!!!

Spansk skogssnigel med ägg. Bild Göteborgs Naturhistoriska Museum.

Odla.nu   Är de lätta att känna igen?

”En fullvuxen spansk skogssnigel är mellan 8 och 13 cm lång. Den typiska färgen är rödbrun men kan variera från brun till orange, röd och ibland nästan svart. Detta innebär att mördarsnigeln kan förväxlas med den svarta skogssnigeln, trädgårdssnigeln och även andra sniglar som gör nytta i vår natur. Trots detta bör mördarsnigeln bekämpas. Att en del ”goda” sniglar råkar stryka med utgör inget problem för de arternas överlevnad. Snarare är mördarsnigeln ett större hot mot andra snigelarter än risken att vi av misstag dödar ”goda” sniglar.”

 

I de mest upphetsade stunderna halshöggs det mesta likt en mördarsnigel. Enda undantaget som inte fick giljotinen att utlösa är den svarta skogssnigeln. Nu visar det sig – uppenbarar det sig – att det finns flera arter än skogssnigel och mördarsnigel. I en artikel i Land Lantbruk berättas om Pantersnigeln. En snigel som naturligtvis fångat min uppmärksamhet genom sin teckning. Pantersnigeln är en mycket fredlig varelse även om den – hör nu – kan ge sig på mycket små mördarsniglar. Jaha, nu börjar cirkeln sluta sig, katten på råttan, råttan på råttan osv. En naturlig fiender som borde uppmuntras och ges fristad i vår trädgård. Nu börjar min fredlighet få luft under vingarna igen, kanske det går att befria sig och låta någon annan ta hand om något som får mina händer att kännas smutsiga?

Årets födelsedagspresent och kanske oxå den som jag kommer att minnas allra bäst. Pia gjorde en egentillverkad fångare med reklam. Kanske falsk reklam ur sniglarnas perspektiv 🙂 🙂 :). När de krupit in fanns där ingen Coca Cola utan kompisar som väntade på att bli uppätna ! Usch Usch vilka behov och känslor som kommer fram i sådana här lägen 🙂 🙂 :). Då är den civiliserade ”människan” som borblåst, då gäller antigen bättre fly än illa fäkta, den starke överlever eller att spela död !!!

3 thoughts on “Med rätt att ”döda” ???

  1. I jakten på jakten 🙂 så snubblade jag nyss över ett tips om att kakaoflis skulle kunna läggas runt växter för att hålla mördarsniglarna bort. Min lilla kalkylator räknade snabbt och utan resultat. Kakaoflis i min värld så där omedelbart fick mig att se bilder på små – mycket små – påsar med kakao. Vid ett tillfälle inhandlades en sådan för 89 kr och då talar vi inte om några kg precis. Hur mycket skulle en sådan lösning kosta, nollorna rusar fram och tillbaka. Men visst – vad finns att göra för dessa små kryp så att den mordiska sidan kan få svalna av. När sinnet sansat sig något så blir det möjligt att tränga bakom den första tanken och då är det tal om något annat flis – från trädet istället för bönorna 🙂 :)http://www.grus.nu/produkter/kakao-flis?gclid=CKeZ1qqUkrICFcgtmAodhn8A3g

Kommentera

