Geografi – norr ligger faktiskt uppåt och söder ligger neråt :)

Dalhalla

Dalhalla

Geografi – ofattbart – i min värld förmår jag inte förstå innebörden av detta ord, så där upp och ner. I första klass hade vi ett fint schema. Bilderna runt de vita fälten kändes härligt sinnliga, landskapsblommor och av någon anledning så fastnade min blick på Linnean. I min fantasi fanns säkert älvor och feer som dansade runt i ring. Blekinge kunde ståta med Kungsblomman, Eken och Ekoxen. Då helt fantasilösa. Idag saknar dess symboler fortfarande förankring i min fantasi och som symbol för mina upplevelser av ”Blekinge”.

Anders Zorns målarlåda

Anders Zorns målarlåda

Ganska snart blev det tydligt – genom frökens min – att det viktiga med schemat knappast var blommorna om de inte hamnade inom något av de ämnen som skulle skrivas in i de vita fälten. Geografi och hela min kropp varseblir klassrummet, dofter och stämning, hur jag sitter vid min bänk och med viss nyfikenhet avbildar ”Blekinge” genom något som kallades gräns, åar, städer. Så fortsatte det sedan – världen åskådliggjordes genom dessa gränser, åar, städer, sjöar, berg, länder, hav och världsdelar! 🙂

Doft från Lindblomma utanför Zorn Museet

Doft från Lindblomma utanför Zorn Museet

Trots högsta betyg i Geografi – så minns jag absolut väldigt lite från denna abstrakta världsbild. Därför känns det otroligt spännande att få göra en resa tillsammans med goda vännen och till yrket speciallärare. Vi har båda planerat en resa till Dalhalla för att uppleva dagbrottets omvandling till arena, miljön för musikupplevelse och lyssna till P-Floyd tribut.

Siljan

Siljan

När resan för vår del går norr ut och uppåt, vilket redan känns mellan Växjö och Jönköping, så förstår jag att det finns någon som upplever att ”geografi” öppnar upp världen för upptäckter. Full koll på städer och landskap får mig att fascineras. I min egen tillvaro finns några hållpunkter som får min karta att ge mig koll på väderstrecken – norr, söder, väster och öster, mer är det inte tal om även om beskrivningen är väldigt hårt dragen mot sin ytterlighet.

”Stjärnhimmel”

Fortfarande uppstår ingen A-ha-upplevelse i relation till begreppet ”Geografi” :). En förtvivlan som tidigare känts som en tung börda att bära, en oförlåtlig ”obegåvning”!!!  Nu har ändå friheten uppenbarat sig – att få fundera mer över hur det känns, hur kroppen påverkas och upplever miljöer och platser som besöks. Visst känns det som att flyga, en mycket utdragen och sakta uppstigning att fara norrut. Eller är det spänningen och nyfikenheten som stegrar sig mer och mer, att få upptäcka och uppleva?

Magi

Magi

Det är de små förändringarna som får betydelse för upplevelsen att här känns det annorlunda eller på ett annat sätt.  Naturen, färgerna och formerna har ett symbolspråk som saknar förankring på det medvetna planet. Det är kameran som just nu hjälper mig att i min upptäcktsfärd efter mitt inre livsuniversum och samklang med naturen, varandet 🙂

Trädgårdskaffe

Kommentera

