Livet inte plikt utan möjlighet

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Min fråga som susade runt i går handlade om upplevelsen av att vara som ett djur – en tiger –  i en bur, fångad i en bur och likt tjurfäktning bli attackerad av diverse monster utanför buren, som med sina spjut försöker få djuret att blotta strupen och ge upp. Hur fascinerande är det inte då att efter en god frukost, med kaffe kvar i muggen, längta efter en stund med en inspirerande berättelse.

Av en tillfällighet, känns det som om boken Livet inte plikt utan möjlighet av Bengt Jacobsson hoppar upp och ropar här!  Den ligger i högen ”pågående böcker” och utan att söka ”svar” på min ”fråga” får jag dela följande rader med författaren;

”Bredvilligheten att offra sig själv för livets goda värden, modet att skapa, är det som ytterst skiljer den dygdige från den förnuftige, eller vagabonden från soldaten för att tala med Lin Yutang: Kort och gott. Min tro på människans värdighet bygger jag på det antagandet att människan är jordens största vagabond. Mänsklig värdighet måste förbindas med vagabonden som idé och inte med idén om en disciplinerad och numrerad soldat. Vagabonden är enligt denna teori den ädlaste människotyp, som existerar, soldaten den lägst stående. — I vår tid med dess hot mot demokratin och den personliga friheten är det endast vagabonden och vagabondens mentalitet, som kan hindra oss från att försvinna i ett numrerat masshav av lydiga och uniformerade kulier. Vagabonden kommer att vara diktaturens sista och mest fruktansvärda finende. han kommer in i det sista att vara förkämpe för mänsklig värdighet och personlig frihet. All modern civilisation är uteslutande beroende av honom.” 

I en förkortad version består vagabondens värdighet i fyra karaktärsegenskaper

* Lekfull nyfikenhet och lust att utforska

* Intensivt engagemang eller en hängiven omsorg

* Självtillit genom förmågan att drömma och sinne för humor

* Självkännedom – med fantasins hjälp tar vagabonden sig förbi gränsen för det möjliga och får nya visioner, med humorns hjälp anpassas det som har gått att upptäcka med den ”verkliga” tillvaron som tar sig uttryck i något som kan beskrivas som visdom

Så gott kaffet smakar just nu, så lätt kroppen känns när lättnaden väcks till liv och jag kan sjunka in i mig själv och min egen upplevelse av det som min inre röst ger uttryck för. I den komplicerade vågskålen – och min osäkerhet – inför vilken väg som är min får nu ”vagabonden” en övervikt. Det betyder inte att min osäkerhet minskar utan tvärt om, den inte bara ökar utan förökar sig explosionsartat. 🙂 🙂 🙂

Ändå upplever jag vinden i ansiktet, havets inbjudan, seglens kraft, när vi seglar med Maxine och släpper förtöjningen, lämnar kvar förankringen i bryggan och ankaret vid bryggan. Det känns så fantastiskt gott att se Jannes ansikte och ögon som söker vinden och vidderna, rynkor slätas ut, fantasins energi växer sig starkare. Känslan av att vara två som delar önskan att likt Vagabonden låta lekfull nyfikenhet, möjligheten att upptäcka nya ”världar” och ”verkligheter” väver oss samman till en oändlig förmåga och kraft, ett oslagbart team. Nu har formerna för vår lekfulla nyfikenhet ändrats något, likväl finns han där och berättar va inte rädd, fortsätt välja dig själv, fortsätt välja oss själva.

Mötet med Lasse och Anita Rydström kan nog beskrivas som ”kärlek vid första ögonkastet”. minns min känsla av att bara kunna vara mig själv, att kunna lägga av ”skyddsdräkten”. Deras ögon lyste av nyfikenhet, värme och omsorg. Här vill jag vara, här vill jag berätta om det som känns viktigt för mig, här vill jag upptäcka mer av mig själv. Själva utstrålade de en sådan djup inre värme och energi. Deras röster är lågmälda och oändligt färgrika, spänningen stiger och öronen växer, varje ord och stavelse blir som en målning som växer fram. Ingen behöver övertygas, ingen behöver hålla med, ingen har rätt eller fel … Nu väntar en kurs med inramningen – Personlig utveckling, medial förmåga och intuition, som vägleds av just Lasse och Anita Rydström.

Nya hav kommer att just nu att upptäckas och upplevas !!! 🙂 🙂 🙂

 

Kommentera

