Kampen om en enda rätt fråga, ett enda rätt svar!

Foto Marianna Agetorp

Foto Marianna Agetorp

Marianna – ”Klarsyn inte alltid lätt i livets labyrint”

Det rasslar till i telefonen och där hittar jag ett härligt sms från Lisa som berättar att hon just nu sitter och lyssnar på en intressant föreläsare på högskolan i Trollhättan. Eddy, berättar om sin syn på kunskap, och i Lisas värld kommer flera egna frågor att få input. I slutet av smset står att Eddy har en egen blogg, Flyktlinjer, och där tar ”hen” gärna emot reflektioner och olika sätt att se på frågor, svar, teman och föreställningar.

Glad för tipset, så söker jag bloggen, inte minst därför att namnet ”Flyktlinjer” gör mig nyfiken. Idéer om olika innebörder eller symbolik tar mig på en spännande upptäcktsfärd. Någonstans återkommer bilden av fågelstreck, flyttfåglar som drar över himlen både till och från, i olika väderstreck. Vingarna bär, med utblick över landskapen och geografin. Minnen från flygresor och möjligheten att – kanske – likt en fågel få överblick eller inblick i större sammanhang känns i kroppen. En solig och molnfri dag, särskilt på hösten, så njuter jag av färgerna och min förvåning, när planet sakta och i cirklar går in för landning. Då blir det möjligt att förstå mitt eget ”objektiv” från vidseende, vidvinkel och upplösning till en närgående zomning som visar upp allt stort i allt smått.

Precis som allt det vi uppskattar i möjligheten att å ena sidan segla med Maxine på ett öppet hav, här och nu, utan möjlighet att ”planera och kontrollera”,  å andra sidan söka universum ”bakom det som synes vara” genom att leva i samklang med eller tillsammans med naturen. Vi levde tillsammans med devor, naturandar, tomtar och troll, aldrig ensamma utan i gemenskap för att förstå och få dela en mycket större visdom och tillit till livets goda.

När Eddy – på sin blogg – delar en berättelse med rubriken eller – in sikt –  ”Visdom finns i mellanrummen”, så har jag tidigare fått dela berättelser genom kollegor kring temat och längtan att återigen få nyfiket upptäcka spirar.

”Svar finns aldrig. Definitiva, en gång för alla avgjorda, svar på några frågor existerar inte. Bara sökandet efter förståelse och förklaring. Därför saknar jag samtal, utbyte av tankar och insikter. Därför saknar jag ödmjukhet och lyssnande. Tvärsäkerhet ger respekt, men leder alt för ofta till arrogans. Hybris kan bara den få som utgår från att hen har svaret, det bästa, enda svaret. Typiskt människan, att ta sig vatten över huvudet. Makt är vad det handlar om. Vetande och makt är två sidor av samma sak. Akademin är uppbyggd efter den principen, av makt kamouflerad till kunskap. Vetenskapsmän vill bli lyssnade på, och åtlydda. Vill ha makt.”  Flyktlinjer – Visdom finns i mellanrummen, den 1 oktober 2012.

I går eftermiddag funderade jag på om vi verkligen inte har tillräckligt med robotar, varför försöka konstruera det vi redan har, eller är det något annat vi söker i utvecklingen av robotar? Kanske en mänskligare människan än den som sugs in i byråkrati, organisationer, system och autmatiseringar. Personer som i sina uppdrag blir så ”materialiserade” att deras djupa förmåga som människa reduceras så till den milda grad att de oberoende av situation och sammanhang, oberoende av andra människors behov och utgångspunkter,  bara agera utifrån givna rutiner och system, då möter min kropp och själ – i min värld – något som framstår som något mycket mer obehagligt än en robot konstruerad av plåt, rakt igenom.

Då söker min själ efter mening med livet, förmågan att vara här och nu, möjligheten att känna sig levande och närvarande – få lyssna till en annan människas röst, berättelser om sina upplevelser och erfarenheter, att få bryta olika perspektiv och ingångar …

Då känns stunder av tystnad, stunder av gemenskap, stunder av drömmar och sökande efter förståelse inombords otroligt meningsfulla och livgivande!

Foto av Marianna Agetorp

Foto av Marianna Agetorp – Underbart gott på Mariannas veranda, en vacker söndag, dela och känna omtanke, dela och känna tacksamhet 🙂

Tack älskade Janne för vår gemensamma resa 🙂

Kommentera

