Inga tomtar på loftet här inte ;-)

Ladugårdstomte Linnersmåla

Ladugårdstomte Linnersmåla

När berättelsen får ett eget liv, när orden inte längre är det som ger berättelsen, grammatik och formuleringar inte i sig står för elegans och värde, då känns vibrationer och inget känns längre givet, spänningen växer här och nu. 

Kanske är det så att en berättelse låter sig berättas, som när Janne helt slukas upp av sin egen fantasi och fascination för tomtar och troll. I hans värld är de verkliga. Om jag har förstått honom rätt så ”föddes” han in i en värld med tomtar och troll som självklara väsen, vänner som han kunde prata ostört med fram till – som han beskriver det – 7 års åldern. Då blev det på något sätt uppenbart att hans självklara verklighet inte delades med alla andra.

Han lät om och om igen tomtar och troll, naturandar och väsen ta plats i vardagens upplevelse och närvaro. Även jag besjälades av deras närvaro, känslan av att livet ett mycket större än jag kan ”se”, förnuftsmässigt förnimma och ”kontrollera”. Att låta ”fantasin” och ”leken” väckas till liv inombords kändes som att ge hela universum och livet näring.

Jag lät mig fascineras av hans sätt att berätta som om han varje gång lyssnade först och lät sedan det han upplevde speglas i en berättelse. Ingen gång blev någon berättelse densamma. I min värld skapade han en stämning här och nu som kändes som att sitta runt en lägereld, elden sprakar och värmer, min egen närvaros betydelse och upplevelse, gemenskapen och att allt annat runtomkring tonas ut i oändligheten.

Ladugårdstomte Linnersmåla

Ladugårdstomte Linnersmåla

Tomtar och troll är vänliga, goda, roliga och framförallt beskyddande. Deras visdom går inte att vara utan. I början kände jag en viss rädsla att öppna mig för dessa betydelsefulla krafter, inte för att de inte skulle finnas, men är de verkligen snälla? Men min nyfikenhet och mitt eget sökande efter att få känna en starke mening med livet, glädje och lycka, kändes så stark att jag med lätthet lät mig ”förföras” och ”bjudas” in av Janne i hans universa.

I stallet finns det tomtar, en av dem sitter på en balk och lyssnar till djurens röster och mående. Den som förmår dela och samarbeta med tomtar och troll kan hjälpas åt. Under natten när människorna sover så kan tomtarna på olika sätt göra dem uppmärksamma på att något händer, något gör att djuren inte mår bra eller behöver människans hjälp.

Istället för att lägga ner tomtarna i ”jullådan”, utan närmare eftertanke, upp med lådan på vinden tills nästa jul, så lät vi våra vänner få stå kvar på olika platser i vårt hem. Det kändes tryggt och inte längre konstigt att dessa goda vänner och energien blev en del av vår vardag. Det kändes också gott att kunna stanna upp och lyssna, lyssna efter stämningar och budskap med nyfikenhet och glädje. 😉 😉 😉

Tack älskade Janne!

2 thoughts on “Inga tomtar på loftet här inte ;-)

Kommentera

