En översinnlig värld

”Förmågan att uppfatta – Den översinnliga världen – har gått förlorad för den moderna människan. Det är en del av det pris hon måste betala för att kunna utveckla sin analytiska, vetenskapliga förmåga”. 

När jag kom i kontakt med beskrivningen första gången, så föll tusen stenar från mitt hjärta och en lättnad svepte genom kropp och själ. Äntligen, äntligen så hade någon kunnat sätta ord på sorg och förtvivlan, men också förlust, uppgivenhet och avsaknad av mening. Vi hade fått tag i den bok som Janne blivit så djupt betagen av och som han så gärna ville att jag också skulle läsa. När jag fick den i min hand släppte jag den inte. Med pennan i hand slukade jag berättelsen om ”Findhorns trädgårdar”, nästan som om jag var rädd att den skulle försvinna, att jag måste lägga så mycket på ”minnet” för att den skulle bli verklig och finnas kvar hos mig. I smyg tittade jag på Janne som undrade, undrade och undrade utan att fråga. När jag citerade delar av berättelsen, så bara nickade han. För Janne behövdes inte ord för en djupare förståelse. Han var redan där. Jag hade upptäckt något som jag – då – ville få hela världen att förstå. Titta, se, läs och förstå vad som håller på att ske inom ramen för  dominerande  handlingar som i stort är planerande, kontrollerande, beräknande och kalkylerande. Allting blev nästan hängande i luften, i ett obehagligt vakuum.

Istället för att försöka förmedla något som jag intuitivt känner längtan efter och tillit till, finns det nu en längtan att förstå i djupet av mig själv. Hur kan jag förstå och uppleva är det som får mig att fullkomligen  blomma och lösas upp av glädje och lycka, upprymdhet och nyfikenhet?

Egentligen förstår jag inte innebörden av – Den översinnliga världen – mer än att jag känner mig djupt dragen till beskrivningen och orden. Däremot har det blivit tydligt för mig att jag inte är intresserad av sociala överenskommelser om innebörden, även om de kan bidra till min egen förståelse. Det är inte heller viktigt att kunna intellektuellt ansluta mig till någon överenskommelse om hur begreppet – översinnlig borde definieras för att analytiskt kunna dissekeras och logiskt förklaras.

Kommentera

