Representation och Demokrati – börjar kanske bli ett kostsamt konto ;-)

Samtidigt som jag tittar på några skator som försöker närma sig varandra – kanske ett par – som börjar känna sig redo att bygga bo, så söker jag via nätet efter DN. Det hör inte vardagen till men just nu kändes det som något som kunde fånga en inre rörelse. Peter Wolodarski, som fångar mitt intresse, som person, när han dyker upp i media, får ett klick och hans söndagskrönika dyker upp; Badtunnan står kvar hos Maud Olofsson i Högfors! (klicka på rubriken för länk till krönikan)

När jag läser hans krönika – inte för att jag känner mig djupt inspirerad av innehållet – nästan som att trava runt i en redan känd manege, så börjar andra funderingar att ta form som rör lyfter fram ord som Representation och Demokrati. Varför vet jag inte – men lockelsen att utforska vidare stärks och jag lyssnar inåt, vad funderar jag på egentligen, när jag läser krönikan! Det blir efter en stund en kommentar;

”Jag blir så nyfiken på mina egna funderingar, när jag läser att den borgerliga alliansens drivkraft – då 2004 – handlade om att ”kraftsamla” och visa väljarna på ”alternativ”. Inte för jag ännu  förstår – men inombords växer funderingar på representationsdemokratins vara eller icke vara? Att kraftsamligen 2004 handlade om att bryta en struktur med överlåtande av ansvar till mer kompetenta företrädare med formen av hierari. Var befinner sig medborgarna nu – 2013 – i sin syn på ansvar, kompetens ?”

Just nu känns det bara bra att för mig själv få lyssna till min inre röst, formulera den och se några av de fragment som ploppat fram och nu fått formen av ord utan kanske något tydligt sammanhang, någon tydlig logik eller inte ens med syftet att argumentera eller driva någon tes 😉

Kommentera

