Naturkraft

Detta bildspel kräver JavaScript.

Om jag minns och har förstått det något så när rätt har snödroppen utrustats med någon form av ”glykol” som håller vätska, energier och ljus samlad i växten vid liv, när kylan ännu inte har gjort sitt. I min värld känns det som om kylan kommer å går för att den inte riktigt känner sig nöjd ännu. Det finns mer att ”rensa bort” i naturen innan värmen släpps fram. Något mer vill kylan förhoppningsvis  bidra med, även om det stundtals känns ganska uppgivet från min sida sett. Ena dagen så känns det som om ”idet” har gjort sitt för denna gång. Solen strålar och värmer. I helgen blev det mulet, grått, vindpinade snöfall. Återigen kändes det som det enda rätta just nu, krypa ner i soffan under filten, tända brasa och ljus för att hålla värmen, vila lite till. Visserligen protesterar kroppen vilt, i den finns lusten att göra, nyfiket leta efter växter som tar sina första kliv i trädgården.

Flera gånger om dagen passerar jag våra snödroppar som tåligt hukar sig de senaste dagarna. Kanske är det dom som berättat för mig, kryp in under filten och vänta lite till, läs en bra bok och njut ;-). För tredje eller fjärde gången så har jag nu njutit av berättelsen i boken ”Alkemisten” med helt nya ”ögon”, helt andra upplevelser än tidigare. Jag funderar just nu på engelsmannen som var besatt av möjligheten att kunna omvandla olika ämnen till guld, hur hans sökande löpte som en röd tråd genom boken. Han läste och läste böcker, studerade andras berättelser och anteckningar, tecken och symboler. Nästan aldrig lyfte han blicken utanför sina böcker. Samtidigt vävs en annan väv som lyfter fram alkemi som mognad, att nå en djupare insikt om livet. Jag blir naturligtvis nyfiken när den – som jag kan uppleva – allmänna förståelse av alkemins fysiska dimensioner, lyfter fram också andliga dimensioner. Leende tänker jag på hur jag fascineras av konsten att destillera. Gång på gång ställer jag mig frågan hur kan människan klara av att lyfta fram alla fantastiska dofter och smakupplevelser som Singel Malt kan bidra med ? ? ?. Inom mig ser jag en ”trollkarl” med svepande magiska slöjor ur vilka den guldfärgade drycken föds som droppar och samlas i små vackra glasflaskor … 😉 😉

Kommentera

