Asätare precis som gamen fast värre !

 

Visst är jag ”asätare” precis som gamar! Dessutom medverkar jag till att djur hålls fångna i industriella system, under vidriga omständigheter, som slavar, som utsätts för de mest avskydda handlingar när det gäller reproduktion för matproduktion.  Djur tvångshålls för betäckning, djur insemineras osv utan någon som helst betänklighet för utveckling, förenkling och produktiv står över etiska och moraliska prövningar. Jag – som människa – har utvecklat en förmåga att tänka och känna var för sig liksom att vara här och nu för att kunna uppleva och förstå det som händer och sker i etisk och moralisk mening.

Inget känns i min värd hedervärt i detta sammanhang, inte heller när djuren avlivas, fortsätter hanteras i industriell produktion och förädling. Var finns medkänsla, känsla för liv, mening och värdighet i ett system? Inte heller upplever jag att det råder någon djupare vördnad för stunden då måltider tillagas och äts. I min värld skäms jag när jag låter min tankar fara iväg, så att jag varken ser eller känner vad jag håller på med här och nu. När jag inte ser det levande bakom och liv i det jag möter och handskas med!

I min värld handlar det inte om någon underordnad respekt – jag ska vara tacksam för att jag får mat för jag är egentligen inte värd det! Tacksamhet kan också ge uttryck för värdighet och ödmjukhet. Där jag som människa har ett värde precis som allting annat – samhörighet. Jag kan så frön i jorden, odla sallad och persilja. Men det behöver inte betyda att varken salladen eller persiljan inte har ett eget liv, en egen mening och plats än den jag tillskriver den. Här behöver jag vara otroligt försiktig, inte låta mina tankar självt representera ”världsordningen”. Kanske är det också så att fröet likt det som passerar en fågels mage för att kunna gro, kan behöva passera min hand, min strykning över axen, frökappslarna för att nå sin frihet och blomma ut. Jag kan vara en del i en större helhet, än att utgöra och utöva helheten självt! ;-).

Kommentera

