Den röda mattan på plats

image001

När det blir dax för kunligt besök, är det inte bara Calle och Silvia som den röda mattan rullas fram för i Tingsryd. Även om tanken var att försöka få till stånd ett gemensamt möte med hovet från Stockholm och Laröd, så sket det sig i när alla trådar skulle knytas ihop inför den 6 mars. Då gästades Tingsryd av Calle som med sin kära hustru var ute på en sk Eriksgatan, 40 år på tronen.

Nästa par ut – Ingrid och Hagert – trumfar nog föregående par med år på ”tronen” i sina egna liv, väl värt att rulla ut den röda mattan för att ge hela besöket en välförtjänt inramning. Det visade sig också att  när Calle var ute på sin första Eriksgata, förmodligen för knappt 40 år sedan hade gästat JGA i Linneryd. Hagert som då var verksam vid JGA hade skrivit ett tal som han också läste upp vid Calles imponerande besök på sågverket. Precis som det brukar vid kungligt besök  handlade det om att visa upp intressanta och välförtjänta projekt. Så även denna gång en visserligen solig med isande kall onsdag i mitten av mars månad 2013.

Allt följde kanske inte etikettsreglerna 😉 Ingrid mottogs varmt inte med en vacker blombukett som föreskrivs utan med en bok skriven av Marianna Agetorp. I den finns bilder på vackra blommor. Själv blev jag alldeles överväldigad av varm och fin omtanke. Ett annorlunda påskägg designat av Lasse Åberg med underbart god choklad i som absolut inte kommer att vara till augusti ;-). För att skydda mina händer i trädgården fick jag vackert designade trädgårdshandskar i vitt läder ;-). Förmodligen ska jag använda dem på söndagarna, när det bara handlar om att gå runt och njuta i trädgården, lyssna till den och känna värme inombords.

IMG_1692

På Åkervägen ärades vi med ett besök med anledning av några yxprojekt som påbörjades i höstas tidigt en morgon. Redan när vi köpte huset, så hade vi planer på att några väggar skulle rivas ner för att öppna upp planlösningen och göra luft-luft-värmepumpen än mer effektiv. Sagt och gjort, en morgon i början på september, vid  halvsjutiden, bestämde jag mig för att väggen mellan köket och vardagsrummet skulle ner. Med yxen i högsta hugg så slog jag mig framåt i den tätbevuxna gipsväggen med reglar, elledningar osv. ;-). Det blev en otroligt intressant och kul erfarenhet, måste jag säga. Den allra vanligaste frågan jag fick – Vet du om väggen är bärande? Därefter kom frågor som handlade om elen – hur hittade du ledningarna?

Några månader senare blev det dax för nästa steg i projektet – finjustering av rivna väggar, andra små mindre hål och så målning. Luckorna i köket fick en alldeles egen färg inte för att den kanske varken är modern eller ”estetiskt” tilltalande men den värmer mitt hjärta, får mig att känna mig glad och personlig. Den har namnet ”vår” på färgkartan. Det är ju ingen annan som behöver tycka om den, som Lisa sa, bara du är nöjd.

image002

Nu kom så kronan på verket när Hagert, Ingrid och Andreas ville ta en tur för att se omvandlingen. För att fortsätta temat på kungligt besök, så blev det en meny som spann på temat kultur, tradition och lokalt odlat och tillagat.

– Ingen förrätt

– Huvudrätt – Börjes isterband (eget recept och hög kötthalt), stuvad potatis smaksatt med persilja och pepparrot, gröna bönor (visserligen från findus, odlade i skåne och bidrog säkert till att förgifta fisk )

– Dryck – ramlösa eller alkoholfri öl

– Efterrätt – Skånsk äppelkaka med vaniljsås som Ingrid hade gjort och tagit med sig. Till den serverades kaffe på nymalda bönor.

Programmet på Åkervägen var väl planerat, tidsramen stämdes av med jämna mellanrum av Hagert som i den lilla delegationen hade flera uppdrag! 😉

För min del blev det ett vackert och kärt återseende, något som jag så väl behövde och hade längtat efter. En stund av närhet och trygghet med dem som ändå i min värld känns nära för oss båda, Jannes stolthet och familj!

DSC_0070

Tack Ingrid, Hagert och Andreas!

Kommentera

